First dive in Gökceada and almost Famous!! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu First dive in Gökceada and almost Famous!! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

First dive in Gökceada and almost Famous!!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

04 Juli 2013 | Turkije, Istanbul

Merhaba!!

Nog minder dan een maandje en dan ben ik weer in Nederland!! Maar tot die tijd ga ik nog erg leuke dingen doen en veel genieten en jullie nog maar een paar verslagen geven om te lezen ;)!

Ja Sorry Jeannette, ik heb zo weinig tijd om wat te schrijven…Ja dat was heel leuk om je weer even te spreken! Nog maar 3 weken!!
Dankje wel Gien, het was gezellig om je even te zien en te spreken! De onrust hier is nu bijna over!
Ja Mama dat nieuwe verhaal komt nu ;)Ik ben benieuwd naar de foto’s! Ik ben nu bijna beroemd ja!!

Zondag (09-06-2013) Uitslapen en daarna meteen weer aan het werk voor Aylin en voor mezelf!

Maandag (10-06-2013) Vandaag naar Rumeli H het Kasteel in de ochtend. Voor het eerst gingen we met de auto daarna toe, dat was eigenlijk wel een uitdaging, eerst een paar keer verkeerd rijden en steile weggetjes op en af!! Middags gingen we gezellig bij Aylin Games of Trones kijken!

Dinsdag (11-06-2013) Ochtend shift in Garipce, Helaas was Golden er weer niet…Middags kwam er een nieuwe RA: Sarah uit Amerika!

Woensdag (12-06-2013) Middag shift in Ulus park, we konden niet naar onze normale spot dus gingen we naar een andere plek waar we wel minder zien maar wel rustiger werken is!

Donderdag (13-06-2013) Middags gingen we onze South boot trip doen op het kleine vissersbootje! Begon al meteen goed toen Aylin haar telefoon in het water liet vallen….beetje jammer!! Heel veel Dolfijnen gespot en op de foto gezet dus dat was erg cool! En bijna op het einde van het tripje kwamen er hoge golven van een speedboot dus toen waren we allemaal nat!! Inclusief het fototoestel! Helaas zat het die dag dus niet echt meer voor Aylin, eerst haar telefoon en toen haar dure camera kapot!!

Vrijdag (14-06-2013) Vandaag zouden we eigenlijk naar Anadolu F maar door een foutje waren we te laat voor die shift dus zijn we naar Garipce gegaan, want er kwam namelijk ook een Turkse tv team ons filmen, ze gaan de volgende boot trip ook met ons mee! Avonds zijn we met zijn allen (Sarah, Menno en Ulli) opstap gegaan naar Buddha naar de band Suitcase!!! Dat was echt super gezellig!!

Zaterdag (15-06-2013) Uitslapen en daarna thuis werken!

Zondag (16-06-2013) Thuis werken!

Maandag (17-06-2013) Op naar Anadolu F voor een ochtend shift, Aylin ging niet mee want die voelde zich nog niet goed van gisteren. Zalf voelde ik me ook niet goed en had ongelofelijk veel pijn in mijn buik, maar toch maar even gegaan. Paar uur later trok ik het niet meer en zijn we naar huis gegaan, meteen op bed en proberen te slapen want dan heb ik het minste pijn! De pijn zat boven in mijn buik dus ik wist eigenlijk meteen we dat er een grote kans in zat dat het weer een steen in mijn gal zat. Later op de avond mezelf meten en ik had koorts en heel veel pijn nu in mijn rug…dus maar een paar paracetamol genomen en hopelijk is het morgen beter

Dinsdag (18-06-2013) In de ochtend voelde ik me al een stuk beter maar nog wel een heel naar gevoel in mijn lichaam. Middags gingen we naar het kasteel op te werken en ik ben gewoon mee gegaan.

Woensdag (19-06-2013) Vandaag gaan ze naar Anadolu f, maar ik ben thuis gebleven en heb wat gewerkt maar voor gerust om bij te komen van de laatste dagen.

Donderdag (20-06-2013) Vandaag gaan we naar Ulus park voor een middag shift. Ik eet nog niet zoveel maar ik heb gelukkig geen last meer. Ik denk zelf dat het een galsteen was, het jammere is alleen dat ik niet weet of ie er nu uit is of er nog in zit.

Vrijdag (21-06-2013) Vandaag gaan we naar Garipce voor een namiddag shift. Golden mijn hondje was er weer niet tot dat we bijna weg gingen! Toen kwam ze er aan hollen!! Eindelijk zag ik haar weer :)) Vandaag zenden ze op de Duitse zender ARD de documentaire over ons dolfijnen project uit! Spannend! (hier een link: http://www.br.de/fernsehen/bayerisches-fernsehen/sendungen/stadtspaziergaenge/Michael-schramm-100.html)

Zaterdag (22-06-2013) Vandaag de grote boot trip door de hele Bosporus, was erg leuk en we hadden ook de Turkse TV ploeg met ons mee! Best wel spannend hoor zoon camera ploeg die je de hele tijd filmt, gelukkig heb ik het een paar weken eerder ook meegemaakt, dus ik weet nu hoe het werkt! :P Na de boot trip wouden ze graag nog een paar mensen interviewen o.a. ik :D Ik was best wel nerveus voor welke vragen ze gingen stellen, maar het ging best goed en ik ben benieuwd naar de uitzending!! ‘s nachts eruit omdat er een nieuwe RA kwam, Fiona uit China. Daarna meteen mijn bed weer in gegaan!

Zondag (23-06-2013) Lekker uitslapen en met Menno & Sarah & Fiona naar een van de Prince eilanden, daar lekker gewandeld en gezwommen! We gingen zwemmen van af de rotsten dus dat was erg leuk, het enige probleem was dat je er ietsje moeilijker eruit kwam. Fiona ging ook zwemmen en toen ze er in sprong raakte ze in paniek, wat bleek ze had nog nooit in de zee gezwommen laat staan van een rots afspringen! Later nog wat gegeten op het eilandje en daarna terug naar huis!

Maandag (24-06-2013) Vandaag gingen we te werken naar Hidiv, het was een erg warme dag maar gelukkig stond er een lekkere wind!

Dinsdag (25-06-2013) Vandaag een middag shift in Rumeli K, Menno en Ulli bleven thuis vandaag. Onder het werken bedachten we dat we ook vanavond al konden vertrekken richting Canakkale, zodat we daar de volgende ochtend mooi rond kunnen kijken en avonds de boot naar Gökceada kunnen pakken samen met Aylin en Ulli. Dus zo gezegd zo gedaan, Met heel veel stress (tas pakken, douchen, eten en de buskaartjes op tijd ophalen) zaten we rond 12uur in de bus naar Canakkale samen met Fiona, Sarah en Menno!!

Woensdag (26-06-2013) Na een erg korte nacht (Zoals Aylin tegen ons zei: You sleep, Then you wake up and your there!! Nou niet dus!) werden we wakker op de boot naar Canakkale, daar aangekomen hebben we heerlijk ontbeten en het stadje verkent! We zijn naar het paard van Troy (de film) geweest, het militaire museum bezocht, wat er interessant was! Toen we alles zoon beetje gezien hadden in Canakkale zijn we met de boot naar Eceabat en daar de bus naar Kabatepe. In Kabatepe hebben we eerst even uitgerust en daarna zijn Menno, Sarah en ik een stuk gaan lopen naar de eerst wereldoorlog graven. In dit gebied zijn veel soldaten gestorven en deze graven en battlefields zijn erg bijzonder om te bezoeken, dus zijn we daar heen gegaan. Na 4km lopen zijn we aangekomen bij de Beach Cemetery, dit is een begraafplaats aan zee, erg emotioneel als je daar zo loopt! Het is namelijk ook erg mooi om te zien hoe Turkije dit gebied en de graven zo mooi houden, de soldaten die hier namelijk liggen zijn afkomstig uit Nieuw Zeeland en Australië! Daarna nog een andere bezocht en weer terug gelopen naar Kabatepe. Onderweg ben ik even gestopt om dat ik echt niet meer kon! Ik had namelijk veelte weinig gedronken en we liepen in de volle zon :( beetje dom! Eenmaal in Kabatepe moesten we wachten op de volgende boot en op Aylin en Ulli en een vriendin van Aylin: Melis. Toen de boot was er een beetje stress omdat ik Aylin en Ulli niet kon bereiken en we niet wisten of we niet wel of niet de boot moesten pakken naar het eiland, gelukkig zagen we ze in een bus zitten dus zijn we vlug de boot op gegaan!! Na 1,5uur op de boot (erg gezellig) kwamen we aan op het Eiland! Daar hebben we de Dolmus gepakt naar het hoofddorp Gökceada en daar wat gegeten en toen met de Dolmus naar het dorpje waar we sliepen! Meteen herkende ik de eigenaar van onze appartement al en hij herkende mij ook :) Later op de avond zijn we nog het dorpje in gegaan om wat met zijn allen te drinken, daar kwamen we de vissersmannen tegen die ik ook nog van vorig jaar herkende, en zij mij ook :)) Dat was heel gezellig!

Donderdag (27-06-2013) Vandaag gaan we met zijn allen het eiland verkennen. We zijn naar verschillende dorpjes geweest o.a. Tepeköy en Dereköy, erg mooie oude Griekse huisjes! Daarna zijn we naar een strand geweest waar we heerlijk hebben gerelaxt en gezwommen en een biertje gedronken! Later zijn we naar het hoofddorp Gökceada gegaan om wat inkopen te doen o.a. een Watermeloen (voor een speciaal recept ;)) en een fles wijn en een stuk zeep! Avonds zijn we naar het strand geweest en daar met zijn allen wat gedronken!

Vrijdag (28-06-2013) Vandaag ga ik voor het eerst duiken in de zee!! Dus op tijd uit bed en ontbijten! Rond 12uur gingen we naar de duikschool toe en bleek dat eerst Aylin & Menno & Sarah gingen duiken (tot 18m diepte) en daarna Ik & Melis & Ulli & Fiona (tot max 7m diepte). We moesten dus even op de anderen wachten dus zijn we maar even wat rond gaan lopen bij het haventje. Toen ze eindelijk terug kwamen mochten wij ons omkleden en klaarmaken voor de discovery duik :) De discovery duik hield in dat we begonnen van het strand en langzaam naar 5m diepte gaan, als dat allemaal goed gaat dan we naar 7m diepte waar je de vissen mocht voeren met de dode zee egel! Eerst gingen Fiona en Ulli duiken, na 20m kwamen ze terug en mochten ik en Melis duiken, Spannend!! Dus het zware duik pak aan, duikbril op en het ademgedeelte in de mond en toen even oefenen, elke keer als mijn instructeur me los liet ging ik om hoog dus na de 3de keer pakte hij een paar stenen en deed die in mijn zakken, zodat ik onderwater bleef! Alles ging heel goed, tot dat ik voor de eerste keer moest klaren, ik raakte even in paniek omdat ik dacht dat er water in mijn duikbril kwam, dus ik stopte met ademen, gelukkig bedacht ik me dat er geen water in mijn mondstuk zat dus dat ik gewoon door moest blijven ademen, en er dat ook geen water in mijn duikbril dus het was allemaal oké!! Het was onderwater helemaal geweldig, het water was zo helder, je kon echt alles zien!! Dus op naar de 7m, daar pakte mijn instructeur 2 zee egels en sloeg die voor mijn ogen dood :S en gaf die egel een me, meteen kwamen er alle soorten vissen op af, echt een prachtig gezicht!! (Hier staat ook een filmpje van op Facebook) Ik was de enige van de groep die tot 7m diepte is gegaan en die de vissen heeft gevoerd! Het was echt een geweldige ervaringen en het smaak naar meer! ;)
Toen we terug kwamen op land zijn we nog even naar het strand geweest om lekker te relaxen!! Avonds hebben we ons watermeloen met Wodka (van Courtney) op gedronken en ondertussen kwam de Turkse documentaire over ons project op televisie, jammer genoeg was alles in het Turks behalve mijn gedeelte :P (hier een link (na ong 10min): http://tvarsivi.com/kiyidan-koseden-hikayeler-28-06-2013-izle-i_2013060907881.html). Ik ben mijn handtekening al aan het oefenen ;)
Later op de avond zijn we nog naar een dorpje op de berg geweest waar we wat hebben gedronken met o.a. de visser mannen, het was een erg mooie plek boven op een heuvel naast een afgrond en nee je kon niet echt zien waar je liep…

Zaterdag (29-06-2013) Vandaag alweer de laatste dag, maar eest gaan we nog even lekker genieten van de zon, zee en het strand!! Eerst heerlijk ontbeten bij een organisch restaurant en daarna vlug onze tassen pakken! Daarna ben ik naar de duikschool gegaan om de foto’s van gisteren op te halen. Toen meteen naar het strand gegaan waar we gisteren ook waren en heerlijk gerelaxt!!

Zondag (30-06-2013) Morgens vroeg aangekomen in mijn huis in Istanbul, en voor dat ik meteen mijn bed in ga, heb ik eerst even kennis gemaakt met Heidi uit Amerika, een nieuwe RA!! Rond 2uur middag werd ik pas wakker :P Rest van de dag heb ik foto’s op internet gezet en deze blog gedeeltelijk geschreven en Heidi en Fiona de introductie gegeven!

Maandag (01-07-2013) Whaa mijn laatste maand is ingegaan! Vandaag gaan we meteen een middag shift doen in Ulus Park, ons meest favoriete plek! En middags even geslapen en verder werken.

Dinsdag (02-07-2013) Vandaag blijf ik thuis om kantoor werk te doen.

Woensdag (03-07-2013) Vandaag werken in Rumeli H (Kasteel), Aylin en Menno blijven thuis vandaag. Eenmaal aangekomen bij het kasteel, bleek dat ie dicht was, normaal kunnen we er dan nog steeds in omdat we niet rond gaan lopen in het kasteel, maar ze lieten ons er niet in…Dus ik Aylin bellen over wat er gebeurd is en die nog een keer telefonisch met de security praten maar ze lieten ons er niet in…dus dan maar op naar een andere locatie: Ulus..ons favoriete plek :(( Na 3uurtjes werken waren we klaar en gingen we op weg naar huis. Onderweg in Beskitas stond (zat) veel politie, gewoon zich te vervelen en te wachten tot er weer eens iets ging gebeuren. In Kadikoy zijn we nog naar mijn favoriete rijst restaurant geweest en daarna naar huis om daar nog even verder te werken.

Donderdag (04-07-2013) Vandaag thuis werken de hele dag. Veel voor school en Aylin doen. We zijn nog even naar de Seaside geweest om gezellig met Sarah en Heidi at te drinken omdat het Independents day is!

Güle Güle

• 06 Juli 2013 - 00:41

Jeannette :

hey Selina
    jeetje als ik het zo lees is het hard werken en heerlijk veel relaxen. wat beleef je ontzettend veel .
    hoop dat je niet zoveel meer voor school hoeft te doen zodat je nog veel dolfijnen kunt spotten en nog tijd hebt om te kunnen duiken .
    het lijkt mij geweldig om onder water al die prachtig gekleurde vissen te zien , hier zijn de vissen grijs en wit en als ze al bruin zijn liggen ze gebakken op je bord.
    hier is het nu ook opeens zomer geworden en elke dag een emmertje aardbeien uit de groentetuin heerlijk smullen, ze zijn zo zoet dat je zo warm van de zon weg meteen bij het plukken opeet.
    geniet van je laatste weekjes in Istanbul .werk ze .
    we zijn benieuwd naar je foto's en filmpjes.
    groetjes Jeannette

• 17 Juli 2013 - 23:51

Ma:

Hej Selina.
    De ticket is geboekt EN gelukt ;-)
    Over precies 14 dagen ben je weer thuis en zitten we misschien buiten in de tuin als het lekker weer is ,ski-pakken liggen voor de pak,anders zijn er nog dekens ennne een grote parasol,dus moet goedkomen :-)
    Je zal het missen daar,maar misschien volgend jaar...je weet maar nooit!!!Aylin blijven we volgen ;-)
    Nu toch wel bedreigend,blij als het klaar is en je veilig thuis bent!!

Mooie foto's,video's en de televisie-opnamen,je houd ons wel bezig,haha..
    Je mooie lange verhaal met vele belevenissen ook niet te vergeten :p
    Apetrots zijn we op je duikprestatie,mooi dat het gelukt is,en het vis-voeren zag er helemaal geweldig uit :-)

Oh ja,beetje geld overhouden want als je thuis komt hebben we donderdag direct braderie en vrijdag roggefeest...;-)

Veel succes je laatste weken met alle dingen die je nog moet doen en gaat doen ;-)

Liefs Ma ennuh Pa
    hvjms skolll xxx xxx

• 28 Juli 2013 - 22:37

Virginia:

hi meid,

tijdje niks van mij laten horen hard aan het werk geweest en mijn laptop wil waarbenjij niet laden dus kon helemaal niks lezen. gelukkig mocht ik van je ma ff bij hun thuis op de computer zodat ik 3 verhalen ff terug kon lezen en nu een reactie te schrijven...

je hebt echt weer veel meegemaakt zoveel leuke dingen. hier is het eindelijk zomer mooi weer en lekker warm. Helaas kan ik op dit moment niet paardrijden 's middags want dat is veelste warm voor de paarden, de dagen dat ik kon rijden lekker paal 19 uitgeweest en lekker in zee aan het rijden geweest daar was Coline heel blij mee. we zijn met riena en anja hard aan het trainen geweest want afgelopen vrijdag was er marathon in wouterswoude. ik mocht ook mee gelukkig was het niet zo warm die dag. helaas wel meteen toen we naar de eerste hindernis gingen waren er 2 paarden met wagen op hol geslagen (gelukkig geen amelander) dat was wel ff schrikken want ze kwamen vlak voor mij en klaske langs en over 2 hekken gesprongen van wat ik nu heb begrepen gaat het nu weer goed met de mensen die er vanaf zijn gevallen. Peter heeft het goed gedaan helaas wel een paar foutjes maar goed daar leer je weer van aan komende vrijdag weer proberen dan is er dressuur en dan 17 en 18 augustus behendigheid (hindernissen). savonds mooi weer naar huis helaas was de boot een uur te laat gelukkig konden we nog mee met de half 7 boot de kapitein had zo iets van die paarden moeten eerst maar naar huis dus was als nog om kwart voor 9 thuis half 10 lag ik know out op bed haha..

gisteren midzomerfeest gehad voor het eerst in het centrum van buren. ik ben aan het werk geweest was heel erg druk avonds na het werk verplicht naar het feest gegaan (niet dat ik dat erg vond) maar ik kon toch niet op bed want aan mijn kant van het wantij waren ze van die boooom booom muziek aan het draaien dus slapen kon ik toch niet. (gelukkig was ik vandaag niet brak) Heb ff gezellig bij je ouders en baukje en daniel in de tuin gezetten en later nog ff met klaske op het pleintje..

veel heb ik verder niet beleefd in de afgelopen dagen... Mocht ik wel wat vergeten zijn met een paar dagen ben je weer thuis!

nog een paar hele fijne dagen en tot snel