Groots bezoek van het Thuisfront! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Groots bezoek van het Thuisfront! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Groots bezoek van het Thuisfront!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

26 April 2013 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Zit nu lekker dit verslag van mijn balkonnetje in de zon te schrijven…want ja ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat ze zomer eindelijk gekomen is!! Kan ik meteen mijn nieuwe schoenen en broek aan :P
Maar dat is natuurlijk niet het belangrijks gebeurtenis in dit verslag, het belangrijkste was dat ik bezoek kreeg van het thuisfront ofte wel Mama en mijn “bijna” schoonzus Baukje!!!

Ja Jeannette deze Dolfijnen (Bultrug genaamd) waren wel erg groot! Jeejtje wat ben je slim daar was ik nooit opgekomen! Ja het plankje is smal maar breed genoeg om er op te werken (Mama heeft het nu goed kunnen inspecteren hoe wij werken op deze boot :P) Helaas, hebben we genoeg geshopt maar het paste allemaal in de koffers gelukkig :P
Nou Miranda volgens mij ga jij meer te opstap dan ik ;) (ik hoor de verhalen van het thuisfront ;)) Ja ik heb mijn camera nog steeds niet, dus daar moet ik nog even achteraan, maar dat komt wel goed! Ja ik heb er ook erg naar uit gekeken om hun weer te zien! Nou afgelopen weekend hadden jullie het warmer dan wij hier :P Met dat drankje komt het wel goed :P
Ja Mama het is erg jammer dat je niet bij de begrafenis kon zijn, ik had er ook graag bij willen zijn maar soms is het niet anders…Volgens mij hebben jullie jullie wel vermaakt hier, het waren een paar drukke maar unieke dagen!!

Zondag (14-04-2013) Helaas kreeg ik vanmorgen het slechte bericht dat mijn Oud tante Lenie vannacht was overleden, zat had kort daarvoor te horen gekregen dat ze kanker had en opzich ben ik wel opgelucht dat ze niet lang ziek bed heeft gehad! Gisteravond is de nieuwe Research assistent: Ulli (Ulricke) gekomen. Ik heb haar meteen alles uitgelegd over het project en het huis. Vanmorgen kwam Aylin naar ons huisje om de rest aan haar uit te leggen, maar stiekem had Gratia een verjaardagstaart voor Aylin gemaakt (toen ze jarig was, was ze in Portugal) dus hebben we haar verrast met een lekkere taart! Later ben ik met Aylin naar Kadiköy gegaan om te werken maar helaas is het werken er niet van gekomen, eerst hebben we een katholieke en orthodoxe kerk bezocht, in beide kerken heb ik een aantal kaarsjes aangestoken o.a. voor Tante Lenie. We zijn nog langs de kust gelopen en daarna toe we even vlug iets gingen eten , kwamen we een vriend van Aylin tegen. Tussen door hebben we nog ergens een biertje gedronken en onderweg naar een ander cafétje waar we de man van Aylin en nog een vriend zouden ontmoeten heeft Aylin mij mijn verjaardag cadeau gegeven! Een super mooie handgemaakte handtas!

Maandag (15-04-2013) Vandaag een middag shift in Rumeli K, helaas was het weer mist en regen maar we hebben er maar het beste van gemaakt! (foto’s volgen!)

Dinsdag (16-04-2013) Vandaag gaan we naar Anadolu F omdat het Gratia haar laatste dag is wou zij daar graag naar toe! Onderweg kwamen we in een dikke mist bank terecht dus dat reed niet echt fijn en we konden toe ook al raden dat we vandaag niet veel ging en zien…
Avond uiteten met Gratia en Ulli.

Woensdag (17-04-2013)Vanmorgen vroeg uit bed en dag zeggen tegen Gratia! Daarna na Aylin om thuis te werken, middags hadden we een shift in Ulus park maar op de nieuwe locatie met uitzicht op het zwembad in de Bosporus waar alleen mensen van de voetbal club Galatasaray mogen komen, en nee ik heb Wesley en Yolanthe nog niet gezien :P Helaas was het dagje maar kort want de wind was heel sterkt en daardoor is de Theodoliet omgevallen, ik heb um nog in een keepersvlucht willen redden maar helaas is ie kapot….We zijn meteen naar Karaköy gereden (in de file) om hem naar de theodokter (de maker) te brengen. Terug weg stonden we weer 3uur in de file, dus het was toch nog een lange vermoeiende dag geworden!

Donderdag (18-04-2013) Vanavond komen Mama en Baukje op bezoek! Heb er zoon zin in! Maar eerst thuis werken bij Aylin :P rond 6uur naar mijn huis om alles klaar te maken voor het bezoek (bedden, eten en mijn kamer :P) Rond 9uur kreeg ik telefoon dat ze veilig geland waren en toen ben ik in de Dolmus naar Kadiköy gegaan want daar zou ik ze van de bus halen. Ik hoef denk ik niet uitteleggen wat je gevoel is als je je Moeder en je Schoonzusje weer na een lange tijd ziet! Ik heb ze meteen laten ervaren wat de Dolmus is :P! Eenmaal thuis hebben ze meteen allemaal cadeautjes (die ik nog tegoed had) en andere spullen (waarom ik had gevraagd) gegeven! Dank je wel Miranda, wat een geweldig cadeau! En dank je wel Evelien voor de Kaart!

Vrijdag (19-04-2013) Vandaag vroeg uit bed want we gaan observeren op de boot!! Gelukkig hebben we een beetje mooi weer en hopelijk gaan mijn moeder en schoonzus veel dolfijnen zien! Allereerst lekker ontbijten op de boot en daarna naar buiten om te observeren! Vandaag mag ik met Ulli en een Turkse studente de foto’s maken en Aylin met een andere student gaan de datasheets doen, Aylin gaan ook nog de Gopro besturen (onderwatercamera). Maar een paar uur zag ik de eerste Bruinvissen dichtbij de boot op duiken en was een groepje van 5. In het noorden van de Bosporus zagen we een grote groep Tuimelaars dus gingen we volgen van die proberen we al een paar maanden te fotograferen op er achter te komen wie ze zijn! Het was echt geweldig de dolfijnen waren overal en kwamen erg dichtbij onze boot!! Rond 1uur gingen we eten in de boot, de kaptein had kip gebbq op de boot en had zelfgemaakte rode wijn en natuurlijk raki! Dus meteen een goede Turkse intro voor Bauk en Ma! Middags zagen we nog een aantal keer een paar bruinvissen en tuimelaars maar niet zo dichtbij. Maar volgens mij was dit een geweldige ervaring voor mijn Moeder en Baukje, heel Istanbul zien op de boot en heel veel dolfijnen van dichtbij zien!! In de namiddag moest ik nog even naar Aylin om te werken, dus zijn Baukje en Mama mee gegaan om de cadeautjes aan Aylin te geven en daarna zijn Mama en Baukje naar de seaside van Erenköy gelopen (helaas was dat iets langer dan dat ik vertelt had…) Toen ik en Ulli terug kwamen had Moeders met Baukje al lekker het eten klaargemaakt (net zoals als thuis :P)
Avonds zijn we nog even naar Durak (bar om de hoek) gegaan om een biertje te drinken!

Zaterdag (20-04-2013) Vandaag vroeg uit bed want we gaan naar Sultanahmet waar we in ieder geval Topikapi Palace en Hagia Sophia gaan bezoeken en we gaan naar Taksim om een jurkje voor de bruiloft te zoeken, druk dagje dus! Eerst met de Dolmus -> veerboot -> lopend via Spice Bazaaar naar Topikapi Palace daar een museum kaart voor 72uur kopen. Ik had erg lang naar uitgekeken om Topikapi palace te bezoeken en het was prachtig! Daarna Gözleme eten (soort pannenkoek met spinazie of kaas) en op naar Hagia Sophia, ik was hier vorig jaar al geweest maar met de museum kaart kan ik er zo naar binnen en dat is ook wel gezellig, en van binnen was t nog net zo bijzonder! Helaas was het bij beide erg druk en veel gedeeltes waren dicht voor renovatie, dus moest je veel wachten maar ach ik was samen met Ma en Bauk dus we hadden het erg gezellig! Daarna hebben we de Mausoleum van Sultans bezocht, als respect voor de sultans moesten de schoenen uit en de vrouwen een hoofddoek dragen. Toen zijn we naar Eminonu gelopen en een soepje gegeten want hierna gaan we berg op naar Taksim lopen en shoppen dus moet je wel wat in je maag hebben! Eenmaal in Taksim aan gekomen zijn we naar de Grootste Katholieke kerk die nog gebruikt word in Istanbul geweest. Daar hebben we kaarsjes aangestoken en vlak voor de mis begon zijn we gegaan. Onder het shoppen kwamen we nog veen ME en demonstranten tegen! Na winkels te hebben bezocht hebben we een heel mooi jurkje gevonden helaas is deze wel warm dus gaan we ook nog opzoek naar een ander jurkje! Na het shoppen zijn we de kleine straatjes van Taksim ingegaan om te eten! Na het eten zijn we de grote straat van Taksim uitgelopen en met de Dolmus naar huis gegaan!

Zondag (21-04-2013) Vandaag gaan we het een beetje rustig aan doen want moeders (en ik ook) zijn nog moe van gisteren, Baukje is top fit! :P Helaas regent het vandaag ook een beetje je dus zijn we eerst Kadiköy in gegaan en hebben we daar Cay met Baklava gehad! Daarna zijn we naar Moda gelopen maar helaas waren de meeste winkels dicht omdat het zondag is dus hebben we samen besloten om weer richting Sultanahmet (oude stad) te gaan. Eerst zijn er naar de New Mosk gegaan, de eerste ervaring in de Moskee voor hun, dus de hoofddoekjes op je hoofd en de schoenen uit! We wouden de Blauwe Moskee ook gaan bezoeken maar toen we daar aan kwamen begon heb gebed lied dus dan kan je de moskee niet bezoeken…Het was prachtig weer dus wouden we wel een ijsje hebben, we gingen naar een ijskraampje en een Turks jongentje vroeg hoe duur het was en ik zat mee te luisteren en de prijs voor een klein ijsje was 3lira, toen vroegen wij (als toeristen) hoe duur het was en toen was het opeens 7lira!!! Toen zei ik dat dat niet klopte met wat hij tegen het jongetje zei, dus Bauk vroeg of t alleen voor toeristen zo duur was en toen wou ie geen antwoord geven, de verkoper had niet verwacht dat ik Turks verstond!!
Avonds hebben we Manti (Turkse pasta met vlees vulling) gegeten.

Maandag (22-04-2013) Vandaag vroeg uit bed want t word weer een lange dag! Eerst met de Dolmus Kadiköy -> veerboot Eminuno -> tram naar de Grand Bazaar! Veel gezien, weinig gekocht maar dankzij Baukje goede deals gemaakt! :P Naast de Grand bazaar is een Moskee, daar hebben we ook een bezoekje aan gebracht. Toen wat gegeten en een begraaf plaats bezocht. Daarna zijn we naar de Blauwe Moskee gegaan, het was natuurlijk erg druk dus we moesten even wachten, maar binnen in was het ook erg druk dus je kon minder van de schoonheid van de moskee genieten, maar we konden we genieten van de schoenenzweet geur die daar hing :S. Op de terug weg naar Eminuno zijn we nog naar de Spice bazaar gegaan waar we nog een aantal souvenirs hebben gekocht met medewerking van Baukje hebben we weer goede deals gemaakt! ik heb o.a. een prachtige Turkse waterpijp gekocht! In Kadiköy zijn we nog even te shoppen gegaan en daar vonden een winkeltje met heel veel niet te dure jurkjes!! Dus daar hebben we onze slag geslagen en ik heb nog 2 luchtige jurkjes voor de bruiloft gevonden. Daarna hebben we ik Kadiköy gegeten en echte Turkse Kavhe gedronken en Baukje heeft in het lege kopje Mama en mijn toekomst gelezen, Erg bijzondere toekomst hebben we in zicht kan ik je vertellen ;)!

Dinsdag (23-04-2013) Laatste dag alweer van Mama en Bauk…Vroeg uit bed want voor 11uur geldt onze Museum pas nog en kunnen we dus naar het archeologisch museum! In Eminuno hebben we middags gegeten en daarna zijn we terug naar huis gegaan. Thuis hebben Mama en Bauk hun laatste dingen gepakt en toen moesten we alweer vertrekken naar Kadiköy want daar nemen ze de bus naar het vlieg veld. Dus toen kwam het moment van afscheid nemen, dat zal altijd moeilijk blijven ook al weet ik dat ik ze over een maandje weer zien! We hebben het dus ook niet moeilijker gemaakt dan dat nodig was en ik ben meteen weer terug naar mijn huisje gegaan! Het waren 5 geweldige dagen en ik weet zeker dat jullie dat ook vonden!! Dank je wel voor jullie bezoek! :*

Woensdag (24-04-2013) Vandaag thuis werken bij Aylin, want de theodoliet is nog steeds kapot…
Vandaag heb ik ook de uitnodiging gekregen voor de Bruiloft van mijn Broer en aanstaande schoonzusje, dus nu weet ik zeker dat ik komen mag :P!

Donderdag (25-04-2013) Vandaag thuis werken bij Aylin. Aylin kreeg te horen dat de kans dat de theodoliet heel komt 50% is, dus we hopen op het beste! Heerlijk weer dus met mijn laptopje op het balkon werken! Avonds kreeg ik te horen dat Pegasus eindelijk mijn geld heeft terug gestort!! Jeeej eindelijk! Ben zo blij en opgelucht! Weer een zorg minder!

Vrijdag (26-04-2013) Vandaag lekker vrij, dus eerst heerlijk uitslapen en ontbijten op mijn balkon en genieten van het warme weer en een mok Latte machiatio gestuurd vanuit Holland! ;)

De komende dagen gaan we toch te werken met of zonder theodoliet, en het worden zware dubbel shift dagen maar dat komt wel weer goed!

En de volgende keer probeer ik regelmatiger verslagen te typen, dan worden ze ook niet zo lang! Maja als je bezoek heb dat maak je ook erg veel mee! ;)

Güle Güle!

  • 02 Mei 2013 - 00:41

    Ma:

    Hej Selina.
    "Once in a life time".....
    Vrijdag,meteen al heel vroeg uit bed,zijn we met Selina,Aylin en collega's mee op de werk-boot geweest,7uur lang over de hele Bosporus gevaren,van de haven(Kadekoy) naar de Zwarte Zee en terug naar de Marmare Zee en terug naar de haven!!Het duurde niet lang of Baukje en ik waren mee aan het helpen "dolfijnen spotte","two a clock"en zo...fantastisch!!
    Verder hebben we heel veel van Istanbul gezien/gedaan/gekocht/geproefd/gelopen,vele kilometers..15-20km ong.komt niet zo krekt!
    Het was nog wel koud toen wij er waren,zo rond de 15*C,bij het water is het ook altijd nog kouder,nu 20*-25*C maar ja..als het te warm is doe je minder ;-)
    Thuis zag ik dat je het geld van de vliegticket teruggekregen had,zou het met die gelukshanger(alle drie eentje gekregen) te maken hebben gehad?? :-) alhoewel.. de staartmotor van het vliegtuig op de terugreis was wel stuk...na een lange,zeer lange start koos ie toch het luchtruim :-))

    Bedankt Selina voor de geweldige ervaring die ik door jou rijker ben,uniek!!Je had het goed voor elkaar,ons goed verzorgd,zeer goede gids.. :-))het was prachtig mooi...
    Liefs Ma & blije Pa hvjms skolll xxx xxx Oh ja,mijn Visum is nog 75 dagen geldig :p

  • 05 Mei 2013 - 19:42

    Miranda:

    Heeey meid, hier ook weer een verhaaltje van mij :)! Druk gehad de afgelopen week.. Het wordt hier nu eindelijk ook een beetje mooi weer, heerlijk! Mooi dat je dat onze kant op hebt gestuurd :P!
    Erg leuk om de verhalen te lezen over de ervaringen met je ma en Bauk, ze hebben het erg naar hun zin gehad en jij ook gelukkig!! Dit is een mooie herinnering voor jullie allemaal, om nooit weer te vergeten :).. Ook super trouwens dat je geslaagd bent voor jurkjes voor de bruiloft! Ik ben benieuwd hoe je eruit gaat zien!
    Over 3 weekjes is het dan eindelijk zover dat je weer deze kant op komt, leuk leuk!!
    Je hebt ook erg leuke foto's geplaatst trouwens, heb ik toch een beetje kunnen zien hoe jullie dagen samen waren! Turkije lijkt mij ook leuk om naartoe te gaan, maar zo'n schijtebroek als ik gaat daar dus echt niet in haar eentje naartoe he.. Respect voor jou!! Ik kan nog wel veel meer typen, maar moet nu echt even wat gaan doen hier in huis, want morgen gaan we ff voor 2 dgn naar paps en mams. Tot over 3,5 week meid, heb er zin in!

    Suc6 daar en geniet van de zonnestraaltjes, kom je mooi bruin op de bruiloft :P!
    Groetjes van Rach, liefs Miranda xx

  • 05 Mei 2013 - 21:08

    Linda:

    Hey Selina!

    Wat een verhaal zeg, leuk om te lezen!
    Erg leuk dat je moeder en Baukje geweest zijn, weten ze ook waar jij zit!
    Je maakt daar bijzondere dingen mee, erg leuk!
    Je komt dus met de bruiloft terug, en dan moet je weer weg, en wanneer ben je dan weer helemaal in Nederland terug? Of blijf je daar dan lekker, haha.
    Ben blij dat het zo goed gaat bij je!
    Leuke foto's heb je geplaatst hoor!

    Liefs Linda

  • 07 Mei 2013 - 11:03

    Jeannette:

    hey Selina
    wat een gezellig verhaal heb je geschreven.
    op tv was er laatst een programma over Istanboel en bleek dat jullie op al die plaatsen geweest waren vertelde je ma mij toen ik het vertelde.
    we zijn al weer het veld in geweest er zijn niet zoveel kieviten als anders , 2 nesten grutto eieren gevonden en het eerste nest van de bonteluw .dus het wordt langzamerhand toch wat drukker in het veld om alles te vinden.
    ook de schapen alvast met dit mooie weer geschoren ze moeten er nog wel aan wennen dat hun lekkere warme wollen dekentje niet meer op hun rug zit.
    verder is het hier prachtig weer en zetten we de bloemetjes buiten en de komkommerplanten binnen.
    en alles voor de gasten spik en span maken.
    ik zal nu even eten koken en dan verder met de schoonmaak van de kamers .
    geniet daar van de mooie natuur en dolfijnen in alle soorten en maten .
    werk ze en ik verheug mij erop je over 3 weken te zien .
    groetjes Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 47905

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: