Antalya/Olympos -> Ameland en tussendoor Werken! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Antalya/Olympos -> Ameland en tussendoor Werken! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Antalya/Olympos -> Ameland en tussendoor Werken!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

08 Juni 2013 | Turkije, Istanbul

Merhaba,

Zo bereid je maar voor dit wordt toch weer een lang verhaal. Mijn laatste weken waren zo druk dat ik geen tijd heb gehad op mijn verhaal op te schrijven!

Ten eerst: Alles is goed met me en ik heb het super gehad op Ameland! En verder krijg op zich weinig mee van de Demonstraties en de politie, maar elke avond word er rond 9uur heel veel lawaai gemaakt door mensen die uit de ramen hangen of van hun balkon die met pannen en deksels slaat, op toeters blazen of claxonneren!! Veel van mijn vrienden waaronder Aylin gaan elke dag te demonstreren, zeggen ook dat de demonstraties heel vreedzaam zijn maar dat de politie zonder enige reden op hun inslaat en traangas gooit! De premier vertelt in het nieuws het omgekeerde en zegt dat de demonstranten erg gevaarlijk zijn, helaas geloven vele mensen dit en loopt het straks misschien echt uit de hand….Hij heeft jammer genoeg heel veel macht, hij bepaalt ook wat in het nieuws komt en welke beelden gebruik worden (zelf beelden van 3jaar terug worden gebruikt)!

Ja Tante Thea het is gewoon een geweldig land! Ja het was super van mama dat ze zoon reis heeft gemaakt! Was leuk om je te zien op de bruiloft!
Daar heb je wel een beetje gelijk in Jeannette, ik ben nu wel een beetje gewend aan al die ondernemingen en elke dag is weer anders! Was leuk om jullie weer even te zien!
Ja hoor Karin het is hier nooit saai! Was super om jullie en de kleintjes (ze groeien erg snel :P) weer even te zien!!
Ja mama maar daar word je wel creatief van, gewoon naar Aylin te slapen :P Was super om jullie weer even te zien en te genieten van jou kookkunsten!

Maandag 13-05-2013 Vandaag gaan we te werken naar Anadolu F. Na het werken werden we door de visser mannen daar uitgenodigd om samen met hun Gözleme te eten, dat was erg gezellig! Daarna zijn we nog met één van de visser mannen mee geweest naar zijn boerderij en daar hebben we rond gekeken en de geitjes en lammetjes geaaid :)

Dinsdag 14-05-2013 Allereest: Papa van Harte Gefeliciteerd met je 60ste verjaardag! Vind het jammer dat ik nu niet thuis kon zijn maar dat is mijn eigen schuld!! Vandaag gingen we niet te werken.

Woensdag 15-05-2013 Vandaag naar Garipce te werken. Helaas was mijn lieve hond Golden nog steeds niet daar, dus ik maak me nu wel een beetje zorgen…
Toen we terug kwamen deed het licht en elektriciteit het niet meer…een paar dagen eerder was het ook al gebeurd maar toen konden we de schakelaar zo om zetten maar toen we nu gingen kijken kwamen we er achter dat we waren afgesloten, heel vreemd omdat de rekening pas de 25ste betaald moet worden…

Donderdag 16-05-2013 Vandaag gaan we de kleine boot trip doen in het zuiden! We zagen erg veel dolfijnen en het was echt super mooi weer! Helaas aan het einde van de trip net voor de haven was onze benzine op…gelukkig was de grote observatie boot onder weg dus die kwam even langs om wat benzine te brengen!

Vrijdag 17-05-2013 Vandaag de observeren in Rumeli K office waar het ook weer prachtig weer was!

Zaterdag 18-05-2013 Eerst nog even een ochtend shift in Ulus park (die we hebben in gekort) en daar na rond 12uur gezellig op weg naar Antalya en ja in een lekkere volle Auto!! Na 1uur onder weg te zijn gingen we al even stoppen om bij Ersin zijn zus en haar pasgeboren dochtertje op bezoek te gaan. Daarna ging eindelijk de grote roadtrip beginnen!! Onderweg nog een paar keer stoppen en dan eindelijk rond 1uur nacht kwamen we aan in Antalya! Daar moesten we nog een hostel vindt wat op zich heel makkelijk is maar Ersin deed een beetje moeilijk dus een tijdje later vonden we eindelijk een goede! Nog even een biertje drinken en dan meteen op bed!

Zondag 19-05-2013 Wakker worden en lekker ontbeten in Antalya en daarna meteen op weg naar Olympos met de Dolmus. Onderweg kwam ik veel bekende dingen tegen dat was best wel grappig! Eenmaal in Olympos aan gekomen gingen we opzoek naar en goedkope hostel (tree houses), Als Aylin en Ersin kwamen verblijven ze in Bayram (40lira p.p.n.) en een andere vriendin Yağmur die verblijft in een andere hostel (30lira p.p.n.)dus moesten we een keuze maken, dus wij op weg naar die andere hostel hoe het er uit zien toen de mensen van Bayram ons tegen houden en een bod van 35lira deden dus toen was de keuze snel gemaakt! Bayram leek namelijk veel gezelliger en we wisten dat het eten erg goed was en ontbijt en diner zat bij de prijs in! :) Dus vlug naar de kamer en toen meteen naar het strand opzoek naar Yağmur want die was te klimmen, helaas hebben we (Ulli & ik) de goede weg naar het klimgebied niet gevonden, dus zijn we naar een half uur zoek er maar mee opgehouden. Dus weer naar beneden klimmen en vlug het water in en zwemmen!! Later kwam Yağmur met 2 vrienden (die ik ook ken) en hebben we gezellig een hapje gegeten, daarna zijn hun weer terug gegaan en wij nog even genieten op het strand! Terug in Bayram gingen we lekker relaxen in de lounge banken, later nog een biertje en een Waterpijp erbij!!

Maandag 20-05-2013 Vandaag ga ik terug naar een van de mooiste plekjes in Turkije…Black sand Beach!! Rond 11uur op weg naar de Likya Yolu samen met Ulli & Yağmur en die 2 vrienden, gelukkig wist ik de weg er nog naar toe dus dat was wel makkelijk! Na een erg zware klim die mij een beetje te veel werd, maar d.m.v. pauzes ben ik er toch gekomen op het prachtige rustige zwarte strand!! Daar hebben we de hele dag lekker in de zon gelegen en gezwommen! In de na middag kwam er een groep Duitsers niet het laatste stuk niet meer konden lopen dus hun gids had een watertaxi gebeld, nou dat klok ook er goed in de oren van mij en Yağmur, maja we willen natuurlijk niet betalen dus ging Yağmur even gezellig met de gids praten en ja hoor we mochten gratis mee, we hoefden alleen nog maar het laatste stukje te lopen van Cirali naar Olympos (2km over het strand). Onderweg naar Olympos kwamen we Aylin en Ersin tegen, dus hebben we daar gezellig bij gezeten! Avond ging iedereen nog uit maar ik had allemaal sneeën in mijn voeten van de rotsen dus ik kon niet meer lopen helaas…

Dinsdag 21-05-2013 Nog een weekje en dan ben ik weer even thuis op Ameland!! Maar nu ben ik nog even aan het genieten van het weer en de rust in Olympos! Vanmorgen eerst heerlijk ontbeten en toen naar de ruïnes van Olympos gegaan en vervolgens naar het strand want ja ik moest nog wel even goed bij kleuren!! Later kwamen Aylin & Yağmur & Courtney & Ulli gezellig bij me en zijn we gaan zwemmen, Iedereen (behalve ik) vond het wel een goed idee om naar een grote Duitse jacht te zwemmen en daar vervolgens hun te roepen en in de speedboot te klimmen (Aylin)….Nou het was wel grappig moet ik zeggen! Terug op het land zijn we even wat gaan eten en daarna na het klimgebied gelopen, helaas gingen we al snel terug omdat Aylin een teek op haar had en ze is er als de dood voor dus wou ze daar niet langer blijven (Sommige teken in Turkije zijn dodelijk dus ik begrijp haar wel), dus zijn we naar het strand gegaan en daar lekker nog gelegen! Avonds na het diner zijn we nog even na een soort van cafétje geweest een biertje gedronken!

Woensdag 22-05-2013 De laatste dag alweer…in de ochtend ben ik met Courtney naar de ruïnes gegaan want die wou zij ook wel graag zien! We hebben echt prachtige foto’s gemaakt! Nog even naar het strand om te zwemmen en onderweg kwam ik nog een landschildpad tegen want ik wel erg bijzonder vond! Later nog gezellig met iedereen gegeten en daarna klaar gemaakt voor vertrek naar Antalya. Net voor we weg zouden werd Courtney niet lekker, ze had waarschijnlijk een erge migraine aanval, dus hebben we gewacht totdat ze zich iets beter voelde en zijn we naar Antalya gegaan. In Antalya moesten we even wachten op Aylin en Ersin want die gingen misschien een huis kopen, dus hebben we daar iets gegeten en ondertussen werd Courtney nog slechter…Toen Aylin en Ersin terug kwamen hebben we besloten dat het toch het beste is dat de mee gaat in het vliegtuig naar Istanbul. Rond 9uur vertrokken we met het vliegtuig en een uurtje later waren we al in Istanbul waar een taxi ons heeft thuisgebracht!

Donderdag 23-05-2013 Vandaag is een belangrijke dag want we doen de grote boot trip en we hebben een TV ploeg van het ARD aan boord en een Journalist die beiden een verhaal over ons gaan schrijven...Was wel spannend hoor, word ik ook nog een tv ster ;) haha! De dag liep erg goed, hier en daar een klein regenbuitje en wat onweer maar genoeg Dolfijnen! In Anadolu F zijn er ook nog een aantal in het water gesprongen! Alleen op de terug weg begon het ontzettend hard te waaien en konden we niet meer kijken naar Dolfijnen…Toen we terug waren thuis hoorden dat onze boot nadat wij er vanaf gestapt waren en hij terug ging naar de haven (andere kant van de Bosporus) bijna gezonken was!! Hij was in golven van 5m terecht gekomen en de ramen waren kapot geslagen door de golven! Maar iedereen heeft het overleefd maar wat was ik blij dat ik niet op dat moment op de boot zat!!

Vrijdag 24-05-2013 Vandaag een ochtend shift in Anadolu F, helaas was de wind nog steeds erg sterk dus 2 mensen moesten de theodoliet vast houden maar na een half uur werden we al gek dus hebben we nog even gedaan alsof omdat de journalist mee was om foto’s te maken als we aan het werken waren. Daarna zijn we er snel mee opgehouden. Het jammere was ook dat we geen auto hadden dus konden we niet eerder terug…Gelukkig waren de gezellige vissers mannen er weer, 1tje nodigde ons uit om samen met hem en zijn ouders te ontbijten op de boerderij! Echt een heerlijk ontbijt, voor het eerst echte verse melk gedronken! En ja Papa ik begrijp je erg goed dat je zegt dat de melk uit de supermarkt niet te drinken is!

Zaterdag 25-05-2013 De ochtend begon niet zo goed, ik hoorde Courtney vallen in de douche dus ben er meteen heen gerent, ze was helemaal uitgeput maarja ze heeft de laatste dagen ook bijna niet gegeten en alleen maar op bed gelegen…dus hebben we haar geholpen om contact met het thuisfront te krijgen en besloten dat ze toch maar naar huis moet…Ulli en ik hebben haar tas gepakt en Ulli is met haar naar het vliegveld gegaan en ik en Aylin zijn aan het werk gegaan!

Zondag 26-05-2013 Vandaag een paar stranden schoonmaken is het noorden van Istanbul (Riva), Daarna zijn Aylin en ik nog aan het werk geweest in Anadolu f. We hadden alleen 1 probleempje we hadden geen vervoer naar huis toe…dus er waren 2 aardige mannen die ons naar Beykoz brachten en vanuit daar namen we de bus naar Kadiköy en daar weer een Dolmus naar huis…rond ongeveer 12uur waren we thuis!

Maandag 27-05-2013 Vandaag werken in het kasteel, was een lange en drukke dag, en daarna zijn we naar ons huisje gegaan en het slotje van de elektriciteit doorgeknipt en toen hadden we eindelijk weer licht!! Vlug mijn tas gepakt en daarna meteen onder de wol (nou eigenlijk een dun dekentje anders word het te warm!!)

Dinsdag 28-05-2013 en vandaag vliegen we dan eindelijk weer even naar huis!! De reis liep erg goed en ik kon al een vroegere trein naar Leeuwarden nemen, onderweg nog een pitstop in Heerenveen gemaakt waar mijn lieve broer stond te wachten met een tasje met eten (ik had nog helemaal niets gegeten..) en mijn bootkaart en ov-kaart. Met de half 6 boot naar huis en daar eindelijk zag ik mijn lieve Papa en Mama weer! Meteen echt Hollands gegeten: Stamppot andijvie met slavinken! Avond kwamen Virginia en Sushma nog even op bezoek!

Woensdag 29-05-2013 Me meteen laten verwennen door de kapster en een goede massage gehad! In de namiddag kwamen Baukje en Daniel naar het eiland toe! Ik kreeg ook goed nieuws vanuit Istanbul dat Ulli en Aylin Golden gezien hebben in Garipce, dus ze leeft gelukkig nog!!!

Donderdag 30-05-2013 De laatste dingen doen voor de bruiloft zoals auto’s wassen, versieren in het De Klok en nog even de toga en trouwpapieren van het gemeentehuis ophalen. Avonds kwamen de meeste familie al met de boot dus hebben we meteen bij De Klok gezellig wat gedronken en bij gepraat!

Vrijdag 31-05-2013 De dag waar we heel wat jaren (lees 11) op hebben gewacht is dan eindelijk gekomen! Mijn lieve Broer Daniël en (bijna) Schoonzusje Baukje gaan trouwen! ‘s morgens vlug mij klaarmaken en haar laten doen want ik mocht mee de trouwfoto’s te maken!! Daarna met het treintje naar het strandpaviljoen in Buren waar Daniël & Baukje en Hans & Alie en mijn ouders in 2 koetsen aan kwamen zetten. Daar werden ze erg mooi getrouwd door Imca voor de gemeente, daarna nog even familie foto’s gemaakt. Weer terug in De Klok hebben we heerlijk met zijn allen gegeten en Alie heeft een verhaaltje met cadeaus voor Baukje voorgelezen en Mama en ik voor Daniël een ABC voorgelezen! Na het eten gingen we in het treintje en Daniël en Baukje in de Kever naar het Nederlands Hervormde kerk in Nes waar ze voor de kerk gingen trouwen! De mis was erg mooi, Jacco & ik waren de getuigen van Daniël en de zussen van Baukje haar getuigen, Quew kwam de ringen brengen, Mama en Alie deden de voorbeden en Hans samen met zijn 2 kleinzoons de collecte waar weinig mensen op gerekend hadden incl. het bruidspaar! Na de kerk gingen we terug na De Klok om een super feest er van te maken!! Rond 3uur kwam ik helemaal kapot op bed maar het was me het zeker waard!
Dank je wel Daniël & Baukje Brouwer, het was een feest om nooit te vergeten en bedankt dat ik er zo betrokken bij mocht zijn!! xx

Zaterdag 01-06-2013 Vandaag ging iedereen zijn eigen weg, ik ben met Jacco & Karin en mijn tante zeggertjes Quew & Xyla naar het bos geweest om te wandelen! Avonds hebben we gezellig met elkaar (Mijn gezin en Baukje haar gezin) gegeten daar heb ik de fles Raki geopend en iedereen een glaasje gegeven, dat was wel geslaagd! Later gezellig met iedereen nog even wat gedronken en om 12uur voor Baukje een verjaardag lied gezongen! Later ben ik zelf nog even naar Nescafé gegaan want Daniël en William moesten optreden en dat is altijd wel gezellig!

Zondag 02-06-2013 Vandaag niet veel gedaan want ik was best wel kapot, Middags van iedereen afscheid genomen die weg gingen en nog een paar (3) tompoezen op gegeten ach ja ze moesten op ;P. Avond lekker in de tuin gegeten en toen heb ik eindelijk mijn raspatatje gehad! Later op de avond kwam er nog bezoek voor Baukje haar verjaardag en natuurlijk hebben we toen ook nog even een gebakje naar binnen gewerkt!

Maandag 03-06-2013 Afscheid van Daniël & Baukje genomen en toen mijn tas inpakken voor de volgende dag, gelukkig neem ik niet zoveel mee! Avonds nog met mijn ouders een rondje gereden over het eiland, toen zag ik in eens een Tureluur kuiken over de weg lopen dus ben ik uit de auto gesprongen en er na toe gered en toen vond ik hem in het gras! Ik was zo blij want ik had in mijn leven van nazorgen nog nooit een Tjerk (tureluur) kuiken gezien! Avond kwamen Jeannette en Pieter ook nog even gezellig langs om afscheid te nemen, Ik ben ook nog even naar Miranda en Oma geweest om afscheid te nemen!

Dinsdag 04-06-2013 Vanmorgen vroeg vertrokken met de boot naar Holwerd, daar pak ik de bus naar Lwden en de trein naar Schiphol. Even een pitstop in Heerenveen om nog even wat op te halen bij mijn Broer en Schoonzus en daarna weer in de trein. Rond 16:10uur vlieg ik met Transavia naar Istanbul! Maar eerst op het vliegveld een fles Gin en Whisky kopen! Ben benieuwd wat daar op me staat te wachten! Rond half 9 Turkse tijd land ik veilig op het vlieg veld daar de bus pakken naar Kadiköy en de Dolmus naar huis, onderweg zag ik wel een demonstratie maar die was niet zo groot!

Woensdag 05-06-2013 Vandaag hadden we een middag shift in Anadolu F dus heb ik meteen de Gin voor Aylin en de Whisky voor de vissers mannen mee genomen, ze vonden het cadeau heel leuk!
Rond 9uur begonnen de demonstraties in onze wijk, was eerst wel even schrikken zoveel geluid maar het is erg mooi om te horen hoe er zo vreedzaam gedemonstreerd word!!

Donderdag 06-06-2013 Vandaag ochtend shift in Ulus park maar toen we daar aan kwamen was de deur naar het balkon op slot dus moesten we weer naar een nieuwe plek, gelukkig wisten Aylin en ik nog en goede te vinden, je ziet niet alles van de Bosporus maar genoeg en op deze plek is het ook niet erg druk dus kunnen we meer uren maken!
Rond 9uur begonnen de demonstraties in onze wijk weer!!!

Vrijdag 07-06-2013 Vandaag hebben we een ochtend shift in Rumeli K wat erg goed ging en er waren weer genoeg dolfijnen!! Na de shift wouden we nog gaan zwemmen maar overal moest je betalen om het strand op te gaan dus ben ik meteen om gedraaid en terug naar de auto gelopen!
Rond 9uur begonnen de demonstraties in onze wijk weer!!!

Zaterdag 08-06-2013 Vandaag lekker uitgeslapen en ontbeten met watermeloen :P Daarna ben ik vlug begonnen met het werk wat ik nog moet doen voor Aylin en voor mezelf!

Güle Güle

  • 17 Juni 2013 - 22:36

    Jeannette:

    hey Selina
    wat weer een enorme lap tekst moeten we doorworstelen met alle belevenissen , maar het is gelukt.
    fijn dan we je tussentijds nog even gesproken hebben , en het was een gezellige avond, en veel te snel voorbij met alle verhalen.
    ook in het veld komen de eieren massaal uit , uitkijken waar je loopt het krioelt van de jonge bonteluwen in allerhande groottes , zelfs jonge grutto's royaal in het dons konden al over een hek vliegen , en wij dachten nog wel dat we hem konden pakken.
    nog maar een paar stokken en is het weer afgelopen voor dit jaar.
    hoop dat je daar met alle drukte op straat nog kunt slapen om fit de dolfijnen te kunnen spotten en tellen.
    verder gaat alles hier zo zijn gangetje .
    werk ze en de laatste weken vliegen zo voorbij .

    groetjes van ons
    Jeannette

  • 28 Juni 2013 - 15:29

    Gien:

    Hoi Selina

    Wat en geweldig reisverslag van je.
    Een hele belevenis voor je.

    Leuk dat je even binnenkwam toen je thuis was om oma te brengen.
    Je straalde en je zag er fantastisch uit.
    Oma was helemaal blij dat je weer thuis was.

    Geniet maar van je laatste zetje daar in Turkije.
    Hopelijk heb je geen last gehad van al die onrust daar.

    Groetjes van het kille koude Ameland,

    Gien.

  • 02 Juli 2013 - 22:55

    Ma:

    Hej Selina.
    Nog net even iets tikken voor er weer een nieuw enorm lang verhaal komt...:p want er valt weer veeeel te vertellen.
    Heerlijk je verslagen te lezen,oh ja dat was ook zo.....
    Antalya,de ARD filmploeg,de bruiloft,de demonstraties,het is absoluut niet saai :-)
    Jammer dat Courtney terug naar Australie moest,hopelijk word ze gauw weer helemaal gezond,beetje vaag!!
    Heb gehoord dat er leuke/winderige foto's van je zijn gemaakt met de bruiloft,ja laat dat maar aan Petra over...:p
    Tipje van de sluier:nog meer filmopnames,boven en onder water ;-) bijna beroemd !!!
    Succes met je werk en vooral leuke dingen doen,kunnen wij meegenieten ;-)
    Liefs Ma&Pa hvjmj skolll xxx xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 47920

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: