Veel Dolfijnen & Cappadocia & Pamukkale - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Veel Dolfijnen & Cappadocia & Pamukkale - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Veel Dolfijnen & Cappadocia & Pamukkale

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

12 December 2011 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Zo dat was alweer een tijdje geleden maar is mijn volgende verhaal!

Ik ben ondertussen alweer 3 weken in Istanbul maar ik vermaak me hier best, ik heb ook al een tripje gemaakt naar Cappadocia & Pamukkale gemaakt.

Zaterdag 26nov vandaag gingen we naar Kabatas dat ligt aan de Europese kant op de hoek van de Bosporus en de Gouden Hoorn. Dit gebied was erg druk met waterverkeer. Aylin heeft me uitgelegd hoe je de Theodoliet moet in elkaar zetten en gebruiken.
Onderweg terug op de veerboot heb ik mijn eerste dolfijnen gezien, het was een groepje van 5 Tuimelaar Dolfijnen. Ik mocht van Aylin proberen te vertellen wat hun gedrag is (en ik had het goed beschreven van haar :D).
In Kadaköy vond ik nog graffiti nagellak het dezelfde merk als thuis voor maar 3,902lira (1.5euro) en in Nederland kost het 7.50euro, dus lekker goedkoop hier!

Zondag 27nov hebben we thuis de hele middag geoefend met de Theodoliet en het programma Pythagoras. Het is allemaal in het Engels dus het duur even voor dat ik het snap. Verder hebben we niet veel gedaan (zoals een zondag hoort te zijn!) :D

Maandag 28nov zijn we met de auto naar de noord Europese kant bij de zwarte zee gegaan dit was een plekje in de rosten bij een vissersdorpje, erg mooi gebied! Met een lief zwerfhondje! Hier was weinig waterverkeer en geen dolfijnen dus kon ik goed oefenen met de Theodoliet en het programma Pythagoras.

Dinsdag 29nov zijn we met de auto na Beykoz, dat ligt aan de Aziatische kant gegaan. Hier konden we mooi binnen werken dus het was niet koud. Hier ook weinig waterverkeer en geen dolfijnen dus kon ik mooi weer oefenen met de Theodoliet en het programma Pythagoras.

Woensdag 30nov zijn we naar de vuurtoren aan de zuid Europese kant gegaan dicht bij de Blauwe Moskee wat later bleek dat er een schietpartij was geweest (we hoorden inderdaad al wat schoten :S) Ik had aan Aylin gevraagd of deze vuurtoren nog gebruikt werd en ze zei nee, maar om half 5 begon waar zijn zaten op eens het midden hart te draaien en kwam er fel licht uit, we schrokken allemaal! En moesten dus vlug weg daar! (bedankt Aylin! :D)
Deze dag hebben we de Theodoliet goed kunnen gebruiken omdat er veel waterverkeer was en er ook Tuimelaar Dolfijnen waren!
’s Avonds zijn we naar Taksim gegaan, we hadden afgesproken met een vriend van Nao (Berk). Ik, Crystal, Berk, zijn nichtje en een vriend Erdiniz hebben we samen gegeten in een kebap restaurant en heb ik mijn eerste Turkse kebab gehad (die in Spanje en Duitsland zijn toch beter)! Daarna zijn we na een paar kroegjes (1tje op 5 hoog met een dak terras) gegaan en een disco (die was leeg). Nao kwam later ook nog en we hebben heel veel lol gehad met elkaar (bier en tequila!)

Donderdag 1dec hadden we een vrije dag! Ik en Crystal zijn eerst de markt opgegaan voor ons huis en daarna na Kadaköy gegaan om onze tickets te kopen voor de bus naar Cappadocia.
Vanuit Kadaköy zijn we met de veerboot naar Eminonu gegaan om naar een Hamam (Turks badhuis) te gaan. Was heel erg lekker warm en niet te heet, je hebt er ook een warm en een nog warmer bad. Heel veel lol gehad omdat we topless gingen! :D
Na de Hamam zijn we naar de Grote Bazaar gegaan, het is echt enorm groot! Heb daar kraal gekocht voor aan mijn armband (blauwe oog).

Vrijdag 2dec gingen Ik, Aylin, Crystal, Noa en vrouw die de foto’s maakt voor de ID-Photo’s rond 12uur op een boot de Bosporus op om Dolfijnen te spotten. Dit was een geweldige dag de zon scheen en het water was erg kalm. Eerst hebben we een aantal Bruinvissen gezien, Aylin was hier erg blij mee want nu is er zekerheid dat ze in de Bosporus leven. Daarna heel veel Tuimelaar Dolfijnen ze kwamen een zo dicht bij ons dat we mooie foto’s konden maken. Rond 4uur gingen we weer terug naar de haven en toen gebeurde er zo iets moois, 2 Tuimelaar Dolfijnen gingen voor onze boot zwemmen (bow riding) 1 meter van ons af, we konden ze bijna aanraken! We hoorden ze zelfs communiceren! (Hier van heb ik ook een video gemaakt!)
Dit had zelfs Aylin nog nooit mee gemaakt. We waren allemaal zo blij!
Avonds gingen ik en Crystal met de nachtbus naar Cappadocia

Zaterdag 3dec zijn we rond 9uur aangekomen in Göreme in Cappadocia (na een korte nacht, huilend kind achter ons!), daar hebben we eerst een hostel gezocht en daarna zijn we meegegaan met de Groene tour. Met deze tour gingen we naar Göreme Panorama (uitzicht over de rots formaties), Pidgeon Valley (uitzicht over de rots formaties), naar de ondergrondse stad Derinkuyu deze stad is ondergronds gebouwd voor de oorlog en hier hebben 5.000 – 20.000 mensen geleefd (UNESCO), 3.5 km gelopen door de Ihlara Valley een erg mooi gebied, Selime Katedraal gemaakt in de rotsen en een Onyx fabriek (sieraden en beelden).
We sliepen in Nirvana hostel, In de hostel was zoon lief puppy genaamd Gypsy. Avonds in Göreme opzoek naar een restaurant om de eten samen met Crystal en Luc (Canadees, hij was ook op de tour, slaapkamergenoot).

Zondag 4dec Vandaag zijn we (Ik, Crystal en Luc gaan wandelen in de Rose Valley, Dit is een erg mooi gebied. Met fanatische heuvels en stenen rotsen. Sommige lijken zelfs op de duinen van Ameland!
We zijn naar boven geklommen en verder naar boven gelopen en daar even wat gegeten. Toen we terug liepen was Luc zijn jas meegenomen (wij dachten dat hij gestolen was) dus hebben we gezocht en daarna zijn Crystal en ik naar beneden gelopen en Luc omhoog. Eenmaal beneden aangekomen had een man de jas meegenomen en aan de politie gegeven omdat hij dacht dat hij was blijven liggen. Er waren ook militairen die ons wilden helpen. We hebben daar nog iets gedronken en zijn toen verder gelopen naar de Red Valley met zijn 3en totdat een dove man ons volgende en ons de weg wijste, hij leidde ons tot erg mooie plekken die we zelf niet hadden gevonden. Achteraf wou hij geld van ons hebben en wij dachten dat hij gewoon erg aardig was (soms een beetje te aardig, knuffelen enzo), tja we zijn er ingetuind! Wij zijn daarna terug gelopen na Göreme. Maar toen we daar aankwamen was Luc er nog steeds niet, Hij was verdwaald en de verkeerde kant opgelopen. Hij heeft bijna 4uur lang in alleen een T-shirt gelopen terwijl als t daar donker word (rond 4/55 uur) het er erg koud is (onder het vriespunt)!
Avonds hebben we gegeten bij een restaurant waar ze kebab in een pot bakken, samen met Crystal, Luc, Sebastiaan (een jongen uit Chili die al 21maanden aan het reizen is!) Daarna hebben we tickets kopen voor de nachtbus naar Pamukkale.

Maandag 5dec Vandaag hebben we de rode tour gedaan we zijn naar Uchisar Castle, Göreme Open Air Museum veel kerken in rotsen, Cavusin Old Village, dit was een oud dorpje die in de rosten gebouwd was, maar gedeeltelijk verwoest door een aardbeving, Lunchen bij een all-you-can-eat-buffet Belisirma, Crystal had natuurlijk haar bord vol desserts! Een Avanos Pottery Demonstration, waar we een demonstratie kregen hoe je potten maakt, je mocht zelf ook 1 maken. En het licht viel uit, later bleek dat in dorp en hostel ook het stroom was uitgevallen, Pasabag Fairy Chimneys hier staat een rots dat lijkt op een konijn, Devrent Valley deze vallei staat bekent om dat je met fantasie veel dingen kunt zien in de rotsen, Cappadocia’s wijn proeven bij een fabriek Turasan, ook en cadeautje gekocht met rode wijn erin natuurlijk, Urgup Fairy Chimneys deze word veel gebruik op kaarten je ziet een vader met moeder en zoon/dochter.
’s Avonds zijn we vertrokken met de nachtbus naar Pamukkale.

Dinsdag 6dec zijn we rond half 7 aangekomen in Pamukkale. Eerst hebben we een wandeling gemaakt om een klein meertje aan de voet van de zout terrassen. Om 9uur zijn we het natuurpark binnen gegaan en op sokken ophoog gelopen ( je mocht geen schoenen aan hebben). Onderweg na boven kon je door het warme water lopen. Eenmaal boven aangekomen hebben we daar de zout terrassen van boven bekeken en de ruïnes van Hierapolis met tombes/ hamam/ theater. Dit was heel erg mooi en uniek! Rond 1uur zijn we weer via de zout terrassen naar beneden gelopen en onderweg kwam het zonnetje ook nog tevoorschijn.
Beneden aangekomen moesten we nog een ticket kopen voor de bus rit na Istanbul, toen hebben we wat gegeten en daarna met de bus na huis!

Woensdag 7dec zijn we half 6 aangekomen in Istanbul, toen in de shuttle die ons naar Kadaköy zou moeten brengen maar hij brengt ons helemaal verkeerd (dus duurt nog veel langer voordat we thuis zijn en kunnen slapen!). Gelukkig was er een man die ons helpen wou alleen hij dacht dat we na Karaköy moesten dus hij stuurde ons bijna verkeerd! Maar gelukkig vond hij toch de goede bus.
Eindelijk thuis aangekomen, hebben we eert ontbeten en toen gaan slapen! Middags hebben we wat gewerkt en ik moest nog naar Turkcell omdat mijn Turkse telefoon het niet meer doet, heeft iets te maken met dat ik een Nederlandse telefoon heb.

Donderdag 8dec zijn we met de auto naar de plek in het noorden aan de zwarte zee (Aziatische kant) gegaan, maar door een fout van Aylin zijn we helemaal verkeerd gereden en hebben we de plek niet kunnen vinden, maar we zijn wel 5uur onderweg geweest. Dus vrij i.p.v. werken, konden we thuis mooi weer naar de markt voor ons huis! ’s Avonds hebben we een serie gekeken (Terra Nova) ik kende het niet maar het is erg verslavend (ook goed voor mijn Engels en Turks)

Vrijdag 9dec opnieuw onderweg na het noorden, dit keer de goede weg! Dit was een erg mooie plek naast een Moskee, een vuurtoren en een militair gebied maar de toiletten waren een ramp!
’s Avonds hebben Crystal, Aylin en Ersin, met elkaar gegeten en hebben Crystal en ik onze lieveling pasta gemaakt! En natuurlijk daarna Terra Nova kijken (erg verslavend) met Cappadocia wijn!

Zaterdag 10dec Crystal had French toast gemaakt en het was erg lekker, omdat het haar laatste dag was!
In de namiddag zijn Crystal en ik met de minibus naar Kadaköy, veerboot na Besiktas en vanuit daar met een bus naar Taksim, we waren alleen vergeten dat het op zaterdag ontzettend druk is dus het duurde allemaal wat langer. Toen we in Taksim waren hadden we afgesproken met Nao, toen zijn we samen gaan eten in een restaurant (kip met rijst). Na het eten zijn we naar een leuk gezellig cafétje gegaan en hebben we Noa haar cadeau gegeven (chocoladetaart) die hebben we met zijn allen opgegeten. Later kwam Aylin met 2 vrienden van haar en Deniz, toen zijn we naar een disco gegaan waar ze alleen maar Turkse muziek draaien maar het was wel erg gezellig! Met een illegale taxi na huis gegaan en onderweg viel Aylin op mijn benen inslaap.

Zondag 11dec Om half 10 al uit bed omdat we hadden afgesproken met Nao (Crystal haar laatste dag), dus om 10uur samen met Crystal op weg naar Eminonu, daar zijn we na de kruiden Bazaar gegaan, ik heb lekkere thee gekocht en truksfruit! Op een bankje hebben we turkisch delight gegeten (nog steeds vind ik t niet lekker, veel te zoet) Met zijn drieën een vers sapje gedronken, en toen weer op na huis. Thuis heb ik Crystal een beetje helpen inpakken want ze had zoveel spullen gekocht! Samen onze lievelingspasta gemaakt: champignons, courgette, ui, rode saus en heel veel kruiden.
Rond 10uur hebben we Crystal weg gebracht en afscheid genomen. Thuis heb ik de slaapkamer veranderd en lig ik eindelijk in een gewoon bed!!

Vandaag ben ik voor het eerst alleen thuis (vind het maar niks!) maar gelukkig komt Aylin vanavond weer thuis!

Heb Sunneklaas wel gemist maar Cappadocia & Pamukkale waren dit jaar een goede vervanging!

Bedankt voor alle reacties!
Het gaat erg goed met me en ik vermaak met hier wel!
Oom Robert jammer genoeg kan ik hier in Istanbul niet duiken maar ik zal kijken of het ergens anders kan!

Mijn internet is niet heel goed maar ik zal proberen de foto’s bij te houden en anders kan je ze op Facebook: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.316228788401639.80435.100000435628412&type=1&l=7363eb1451 vinden!

Groetjes!!

  • 12 December 2011 - 16:18

    Jacco, Karin En Quew:

    Hay Selina,
    mooi verhaal weer! en mooie foto's!!!!
    ik ga snel weer naar hyves kunnen we weer kletsen!
    Jacco zegt dat hij niet verwacht had dat het zo koud was daar!
    jammer dat je niet kan duiken, maar er zijn vast genoeg andere dingen te doen!
    veel plezier nog
    kus kus ons!

  • 12 December 2011 - 22:36

    Jeannette:

    hey selina
    wat een mooie foto"s vooral die van de dolfijn/tuimelaar/bruinvis onder water ,zo helder en scherp genomen.
    ook prachtig hoe die rotsen en riviertjes er uitzien .
    het lijkt mij allemaal erg intressant en leerzaam, je tijd zal wel voorbij vliegen met alle belevenissen .
    jammer dat je internetverbinding nog slecht is , maar we konden je toch even zien via de webcam en je stem even horen .
    we kijken weer uit naar je volgende verhalen met foto"s

    veel plezier met je werk en onderzoeken
    groetjes van ons

  • 13 December 2011 - 20:07

    Robert:

    Hey slien,

    Leuk verhaal en mooie foto's!
    Je vermaakt je in ieder geval goed. Dat moet ook,
    want buitenland stage's blijven je nog lang bij, ik
    weet er zelf alles van hahaha!
    Geniet er maar lekker van....
    Enuh, hoe gaat het met je turks???
    Selamlar

  • 14 December 2011 - 22:18

    Miriam:

    Heee Selien!

    Wauw zeg wat doe jij allemaal toffe dingen! :D Volgens mij zit jij daar helemaal op je plek :) Echt heel gaaf hoor! Allemaal leuke dingen, kom je wel aan stage toe? :P Hahaha. Hier is ook alles prima, woensdag is alweer het kerstfeest maar vrijdag eerst onze housewarming! Jammer dat je daar niet kunt zijn. He wat gaat de tijd toch snel, wanneer kom jij eigenlijk weer terug? Geniet er nog maar van, de tijd vlieeeegt!!!

    Xxxxx

  • 15 December 2011 - 15:18

    Jan En Thea:

    hoi Selina.
    Net even je reisverslag en foto,s bekeken.
    Wat mooi en je ziet in ieder geval ook genoeg van Istanbul en
    Turkije.
    Ook mooi dat het goed klikt met de rest van de groep.
    heb je al flink ingekocht in de bazaar? groot he
    nog fijne dagen daar.
    groetjes van ons

  • 17 December 2011 - 19:37

    Baukiewaukie:

    Hej Lientje,

    Wat een verslag zeg! Wat maak je daar toch ontzettend leuke dingen mee. Hier gaat alles goed :). We missen je! Bellen we snel weer eens?

    Liefs

  • 18 December 2011 - 15:53

    Marijke:

    Mooi verslag en hele mooie foto"s.
    Leuk dat je zoveel dingen mee maakt.
    We blijven je volgen..

    Heel veel plezier nog..

    Groetjes Erik en Marijke.

  • 20 December 2011 - 23:12

    Ma:


    20 December 2011 De eerste maand zit erop!!

    Wat een prachtig verhaal en schitterende foto's/Video. :-) Ik zou er bijna zelf ook zin aan krijgen!!!Nee, ik beloof nog niks... :-p

    Volgens mij is onze vuurtoren mooier.Deze kan wel een kwastje verf gebruiken!

    Zaterdag 24 Dec.Kerstavond, wel even naar de kerk hoor, dame. ;-)
    Ik ben wel benieuwd hoe Kerstmis bij jullie daar gevierd wordt.

    Morgen,woensdag,gaan jullie naar een eilandje voor studie en plezier?!
    We wachten op je volgende verhaal/foto's.

    Fijne Kerstdagen en nog plezier daar.....:-)
    Groetjes,skolll,xxx Ma Pa Daan

  • 26 December 2011 - 16:59

    Nynke:

    Hoi Selina,

    Net even je reisverslag gelezen, volgens mij verveel je je nog niet! Alleen maar goed. En wat heb je al veel foto's gemaakt.
    Lekker genieten daar.

    Groetjes Edwin, Nynke en kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 47971

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: