Eerste week in Turkije - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Eerste week in Turkije - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Eerste week in Turkije

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

25 November 2011 | Turkije, Istanbul

Merhaba Allemaal,

Ik ben nu 5 dagen in Istanbul en ik vermaak me hier erg goed, ik heb leuke huisgenoten zoals Aylin (mijn begeleider) en haar vriend Ersin een Canadese meid Crystel (ook een reseach assistent). We hebben al wat ondernomen, en ik heb dus al veel gezien.

Zo ik zal nu bij het begin beginnen.
Zondag 20nov. ben ik met mijn ouders en Linda vertrokken naar Schiphol, het was erg mistig maar we zijn toch maar doorgereden naar Amsterdam om daar verder per trein naar Schiphol. Eenmaal daar aangekomen moest ik mijn bagage inchecken en natuurlijk had ik te veel mee genomen dus er moest wat extra betaald worden. We hebben toen nog even met zijn allen gegeten. Om 14:30uur ging in naar de douane dus kwam het moment van afscheid nemen wat natuurlijk altijd moeilijk. Dus viel het bij mij ook zwaar! Eenmaal door de poortjes heen moest ik naar gate D49 lopen (jeetje wat een eind lopen)!
Om 15:35uur (lokale tijd) vertrok het vliegtuig naar Istanbul. Erg spannend om weer te vliegen na 16jaar, gelukkig hadden we geen turbulentie of andere gekke dingen! Rond 19:30uur (lokale tijd) gingen het vliegtuig dalen, dit voelde minder fijn aan mijn oren! Om 19:55uur zijn we geland in Istanbul (Sabiha Gökcen). Daar heb ik mijn visum gekocht en de koffer gepakt en toen gewacht op Aylin die met kwam ophalen, ongeveer 20min later was Aylin er met Crystel. Bij haar thuis aangekomen heeft Aylin eten voor met gemaakt en dingen uitgelegd over het project.

Maandagochtend ben ik rond 10uur uit bed gegaan en samen met Crystel ontbeten, daarna zijn we naar Kadikoy (zuidoost kant van de Bosporus) gegaan met de minibus, dat is een kleine bus die stopt wanneer de wilt en je betaalt vrij weinig. Het leuke in Istanbul is dat er eigenlijk geen verkeersregels zijn, dus ze auto’s rijden waar ze willen, ze toeteren om de communiceren en je moet meestal rennen om te kunnen oversteken. In Kadikoy hebben we rond gelopen het postkantoor gezocht. Middags zijn we naar de kust dichtbij bij ons huis gegaan onderweg vonden we een citroenboom met citroenen van 10 tot 20cm groot, natuurlijk hebben we 1 meegenomen! Thuis heb ik data van het waterverkeer in de Bosporus in de computer gezet. Avonds zijn we naar de Europese kant van Istanbul gegaan om met zijn allen (Aylin, Cristel, Ersin en een vriend van hem.) om te eten in een restaurant met uitzicht over de Bosporus.

Dinsdagochtend zijn ik en Crystel naar de Europese kant van de Bosporus gegaan. In de Rumeli Hisari (Kasteel) zijn we begonnen met het noteren welke schepen er in de Bosporus voeren elke 10min. (type, richting, hoeveel, welke kust) in een schema. Ik mocht ook het kasteel bekijken en het was erg mooi en groot, vele hoge trappen en hoogte verschillen dus ook enge dieptes en erg veel spierpijn! Om 16:30uur zijn we vertrokken naar Eminonu om naar de kruidenbazaar te gaan, ik heb daar 2 soorten thee gekocht, paprikapoeder en een paar souvenirs.

Woensdagochtend heb ik samen met Crystel data in de computer gezet en videobestanden van dolfijnen kleiner gemaakt. Middags zijn we naar de Europese kant gegaan om het Aquarium te bezoeken waar Aylin werkte. Het aquarium was erg interessant, vele mooie vissen en een gedeelte regenwoud met krokodillen. Ze hebben ook baby Hamerhaaien en een Citroenhaai (waar ik een tand van heb gekregen)!

Donderdag hebben Crystel en ik thuis gewerkt aan de video’s kleiner maken, en ondertussen zijn we de markt opgegaan die voor ons huis was, ik heb erg leuke dingen gekocht onder andere sieraden en noten.

Vandaag zijn ik en Crystel en Aylin samen richting Kanlica (Aziatische kant) gegaan, Aylin moest een stuk verder want ze had een afspraak. In Kanlica heb ik eindelijk lekkere kaas gevonden! Toen zijn we rond gaan lopen opzoek naar een Moskee en een Yali, deze hebben we niet gevonden maar wel een fruit boom en we wilden graag een paar meenemen maar de boom was erg hoog dus hebben we eerst geprobeerd er met een stok tegen te slaan maar niet veel succes (2kapote) en toen kwam een meisje en die klom op de muur en plukte 1 voor ons (tjah wij waren dus niet zo slim!) Daarna zijn we naar Anadolu Hisan gelopen langs een kasteel ruïne, naar Kucuksu daar hebben we Kucuksupaleis bezocht, zag er erg mooi uit. Toen zijn we weer terug gelopen naar Anadolu Hisan, bijna aangevallen door zwerfhonden dus wij rennen en hun ons volgen, maar ze gaven het gelukkig snel op!

Morgenochtend moeten we om half 7 uit bed en gaan we naar een plekje aan de Zuidwest kant bij Eminonu aan de Bosporus om data te verzamelen over waterverkeer en misschien zien we dan ook wel dolfijnen!

Jammer genoeg hadden ze nog geen bed voor me toen ik kwam dus ik slaap al 6 nachten op de bank maar hopelijk heb ik morgen een bed want Aylin en haar vriend zijn nu 1 aan het kopen.

Voor mensen die graag mijn adres willen het is:
Kamiller Sokak
Kamiller Sol. Sönmez
Apartmani. No:7 Daire:11
Erenköy-Kadikoy /Istanbul-Turkey

Selamlar (groetjes)

  • 25 November 2011 - 21:01

    Marieke:

    Mooi dat je goed aangekomen bent en je het naar je zin hebt! Zet m op daar.

    Groeten uit Franeker van iedereen :)

  • 26 November 2011 - 11:54

    :

    Leeeeuk ik ga je volgen! xxx

  • 27 November 2011 - 10:34

    Marissa:

    Wat gaat de tijd ook snel! Je hebt al weer veel beleefd in verweggistan!! Leuk om te lezen hoor, kijk uit naar je volgende verhalen;) En hopelijk hebben ze een lekker bed voor je kunnen vinden;) Have fun!! Tuut Xx

  • 28 November 2011 - 17:49

    Miranda:

    Heeey Meid!! je hebt t erg naar je zin zo te lezen, ben ik heel blij om!! Wel jammer dat je zo lang op een bank hebt moeten slapen, want meestal ga je daar aan kapot :(
    Hoop dat je nu ook al dolfijnen hebt gespot, want daarvoor ben je daar ook een btje natuurlijk :P..
    Kijk uit naar je volgende verhaal, heel veel suc6 en plezier daar!!
    Xxx

  • 28 November 2011 - 20:59

    Miriam:

    Heee lieve Selien!

    Super om te lezen dat je t al zo naar je zin hebt! En al lekker veel aan het leren lees ik :) Super tof hoor dat je een stage hebt! Ben erg benieuwd en ook naar foto's! :D Ik ga je volgen hoor :) Heel veel succes en tot spreeks!

    Xxxxxx

  • 28 November 2011 - 21:59

    Ma:

    maandag 28 nov 2011
    Je eerste week zit erop en al veel beleefd. :-)
    Zaterdag vanaf de veerboot 6 dolfijnen gezien, geweldig!!!
    Morgen, dinsdag, naar zuid-Istanbul naar de vuurtoren. Het zal mij benieuwen of ie net zo mooi en hoog is als de onze!!!!! :-p

    Groetjes,
    Ma
    Pa
    Daniël

  • 29 November 2011 - 10:49

    Jeannette :

    hey Selina

    fijn dat je je dagboek zo bijhoud zodat we mee kunnen genieten van je belevenissen daar.
    hoop dat je de dolfijnen,tuimelaars en bruinvissen ziet .
    als ik het zo lees zijn de dagen te kort . het wachten is nu nog op je foto's en je nieuwe vehalen.
    veel plezier met je huisgenoten .

    groetjes van ons

  • 30 November 2011 - 19:04

    Linda:

    hey meid,
    leuk om te lezen dat het zo goed gaat met je daar.
    ik ben heel benieuwd naar de volgende verhalen en foto's.
    Vond het ook heel leuk dat je me laatst even belde wel fijn om je stem even te horen.
    dikke knuffel.
    xxxx

  • 05 December 2011 - 17:02

    Jacco, Karin En Quew:

    Hay Slien,

    mooi verhaal weer hoor!
    veel plezier nog

    kus kus ons

  • 07 December 2011 - 08:24

    Joop:

    hallo selina,
    mooi dat je goed bent aangekomen en meteen al zo veel beleefd en ziet. hoop dat het de komende 130 dagen zo blijft. ben natuurlijk ook benieuwd naar je wetenschappelijk werk en hoe dat loopt. wij zijn net terug uit florida na 10 weken in een tent. was ook mooi en ook veel dolfijnen gezien van heel dichtbij.

    in ieder geval veel succes en ik kijk zo nu en dan wel hoe het gaat met je.
    groeten,
    joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 47969

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: