Koud & Sneeuw met Goed & Slecht nieuws! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Koud & Sneeuw met Goed & Slecht nieuws! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Koud & Sneeuw met Goed & Slecht nieuws!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

26 Januari 2012 | Turkije, Istanbul

Merhaba Iedereen,

Mijn 10ste week alweer in Istanbul, Wat gaat de tijd toch snel als je het leuk hebt!

Ik heb jullie weer lang laten wachten op mijn nieuw verhaal, maar dat had zo zijn redenen.

Ik hoop dat iedereen een mooi uiteinde van het jaar heeft gehad!
Ik wil nogmaals iedereen bedankje die een Kerstkaartje naar me heeft gestuurd! Ik was er erg blij mee en mijn huisgenootjes waren erg jaloers en verbaast dat ik zoveel kaartjes heb gekregen van het thuisfront!

Ome Jan & Tante Thea, Gefeliciteerd met jullie klein dochter! Ja dat is een goed idee van de Reisleider, wanneer kan ik beginnen?

Jeannette, ik heb je mail ontvangen, bedankt voor de foto’s! (nu is er bewijs dat mijn moeder mijn sjaal gebruikt, zonder te vragen!:D)haha! Gelukkig hebben we de Hon en het eiland nog met de grote stormen en het vele water wat er nu is!

Ome Robert, ja ik doe zoveel mogelijk hier, en met veel plezier!

Marleen, Ja Turkije is prachtig (wist ik zelf ook eerst niet) en de meeste mensen zijn hier zo aardig!! De communicatie is alleen een beetje moeilijk.

Vrijdag 30dec zijn we na de Princes’Islands met Cristina en Aylin en op het eiland Büyükada was Deniz (vriendin van Aylin) die we zouden helpen met haar onderzoek. Op het eiland rijden geen auto, dus als taxi nemen we een Paard en wagen! De plek van het onderzoek is een klein rotsachtig strandje. Er was ook een heel actieve zwerfhond, die zat mooi te eten aan een groot stuk vlees maar toen ik beter keek bleek het een paard te zijn die 2 weken ervoor was gevallen van de rotsen :(
Deniz ging het water in om wat sampels te nemen van de rotsen en ik en Aylin gingen het water meten op PH, saliniteit en nog wat dingen.
Daarna zijn we terug gelopen na een restaurantje en hebben daar met zijn allen gegeten. Toen zijn we terug na de veerboot gegaan en zijn we met een boot na een ander eilandje Burgazadasi gegaan. Daar hebben we bier en chips gekocht en gezellig bij de waterkant gezeten tot dat we terug konden met de boot na huis.

Zaterdag 31dec Oudejaarsdag zijn ik en Cristina naar de andere kant van de Bosporus gegaan om na de Kruiden Bazaar te gaan, was erg druk daar dus we snel weer weg gegaan!
’s Avonds zijn we met een groep van 15 mensen de Bosporus op gegaan op onze observatie boot. We zijn met de boot van het Zuiden naar het noorden gegaan tot de 2de brug en weer terug. Om 12uur (mijn tijd) heb ik het thuisfront even gebeld! Het was erg gezellig, jammer genoeg hadden ze niet zoveel vuurwerk in Istanbul dan als in Nederland maar we hebben het wel heel erg leuk gehad!

Zondag 1jan Nieuwjaarsdag heb lekker uitgeslapen en de hele dag niks gedaan, allen wat films gekeken!

Maandag 2jan weer aan druk aan het werk, We gingen dit keer naar Anadolu F noordoosten van de Bosporus, daar hebben we ook weer Bruinvissen gezien, het word alleen wel elke keer kouder! We zijn ook uitgenodigd voor de volgende keer als we komen, samen met de vissers daar samen vis te eten (ik eet dan natuurlijk wat anders)!

Dinsdag 3jan Heb ik een lekker ontbijt voor iedereen gemaakt. Na het ontbijt zijn we naar met de observatie boot de hele Bosporus af gevaren opzoek naar dolfijnen. We zagen de Dolfijnen alleen maar aan de noord en zuid kant van de Bosporus. De Tuimelaar dolfijnen waren weer erg nieuwsgierig dus ze kwamen ook weer om onze boot zwemmen en we konden ze ook weer horen!

Woensdag 4jan We zouden vandaag samen met Aylin & Cristina naar Aylin haar universiteit gaan om te studeren maar dat ging niet door dus zijn ik en Cristina rond gaan lopen bij de Gouden Hoorn. Daar was ook een erg mooie (stinkende) vismarkt en natuurlijk moesten we daar ook even over heen lopen en stoppen om foto’s te maken (bedankt Cristina :))

Donderdag 5jan Zijn we naar het drukste punt van de Bosporus gegaan Kabatas om te observeren! En natuurlijk zagen we ook weer dolfijnen:)! Toen we met de veerboot terug zouden (die we net gehaald hadden) die net zou vertrekken maar en op het laatste moment sprongen Aylin en Cristina er af omdat een vriendin van Aylin het niet gehaald had en ik was net te laat om te springen (ik ben niet gek!) dus toen zat ik alleen om de boot. Thuis zijn we nog vlug nog even vlug de markt opgegaan om goedkoop groente en fruit te halen, later hebben we verder gewerkt met het invoeren van alle data van de afgelopen 2 weken, lekker veel werk dus!:)

Vrijdag 6jan vandaag zijn aan het werk gegaan in Garipce noordwesten van de Bosporus, we zijn alleen eerder weg gegaan omdat het erg hard waaide en onze observatie punt op een klif is, dus erg gevaarlijk. Toen ik thuis kwam waren er 4 kaarten gekomen (Tante Patricia oom Joop en Jeroen, Tante Ilona en oom Joop, Erik en Marijke, Jose en Lennart) Bedankt!:) Ik ben lekker vroeg op bed gegaan want mijn ogen vielen al snel dicht!

Zaterdag 7jan De hele dag thuis gewerkt want het regende buiten. En een Pirates of the Caribbean kijken (natuurlijk!)

Zondag 8jan In de ochtend even werken. In de middag zijn we (ik, Cristina, Cengiz en een vriend van hem Uur (zeg je als oer). Eerst gingen we de auto parkeren in Kadiköy en daar ging alles mis! Eerst viel ik om maar ik had gelukkig niks, toen zei ik tegen Cristina dat ze op moest passen, en met dat ik het zei reed Cengiz achteruit tegen een auto en viel Cristina om precies met haar knie in een spijker! Ik moest de spijker er van haar uit halen dus dat heb ik maar gedaan. Het bloede hevig en de had geen tetanus prik gehad dus zijn we maar vlug na een ziekenhuis gegaan. Eenmaal uit het ziekenhuis gekomen zijn we met de veerboot naar de Europese kant gegaan en gelopen naar de Grand Bazaar, daar aangekomen kwamen we er achter dat het dicht was! Toen zijn we naar de Gouden Hoorn gelopen om onder de brug in een restaurant vis te eten (ik natuurlijk wat anders!). Na het eten zijn we naar Taksim gelopen om gezellig wat te drinken en Nao (Japans meid) kwam ook nog even langs!

Maandag 9jan Hele dag thuis aan het werk geweest. Avonds hebben we met Aylin gepraat over of we de volgende dag wel na het veld gaan want Cristina heeft nog erg veel pijn aan haar knie, en mijn lichaam begon ook pijn te doen van die val.

Dinsdag 10jan Vandaag hebben we gewerkt en zijn we naar MANGO gegaan om te shoppen in de uitverkoop! Ik heb een heel mooi rood T-shirt gekocht. Avonds heeft Cengiz in zijn auto ons (Cristina en ik) rond gereden en mooie plekken van Istanbul laten zien, aan de Bosporus hebben we gezellig een thee gedronken.

Woensdag 11jan Vandaag hebben we (nieuw Research Assistant uit Amerika) Amy opgehaald van het vliegveld aan de Europese kant. In de middag zijn Ik, Cristina en Amy naar de Grand bazaar (Dit keer wel open) gegaan en daarna over de Gouden Hoorn naar Taksim gelopen.

Donderdag 12jan We zouden aan het werk gaan, maar ik ben ziek thuis gebleven dus heb ik thuis gewerkt. Ik had weer last van mijn maagzweer dus kon niet zoveel eten. Ik ben nog wel de markt voor ons huis op geweest, daar heb ik heel goedkoop warme sokken en fruit en groente gekocht.

Vrijdag 13jan Zijn we aan het werk gegaan in de Office dat is in Beykoz (Aziatische kant), vandaag hebben we ook weer dolfijnen gezien. Voor dat we na huis gingen heb ik nog even medicijnen gekocht voor mijn maagzweer, die kosten hier maar 5lira! Avonds zijn we naar een salsa bar Trend gegaan in Kadiköy samen met Aylin, Ersin(goede danser), Cristina, Amy, Cengiz het was erg gezellig ik heb ook een beetje salsa gedanst met Ersin!

Zaterdag 14jan Hebben we middags thuis gewerkt. Avonds kwamen Cengiz en Uur om met ons te eten (Raki (lijkt op Pernod)met kaas en fruit). Later op de avonds zijn we met zijn 5en naar Taksim opstap gegaan. Was erg gezellig en heel veel gedanst! Onderweg na huis, nog even ergens stoppen om een lekker broodje te eten vertelde ze me later dat ik ingewanden van een koe had gegeten, best lekker eigenlijk :D!

Zondag 15jan Vandaag zijn we weer naar de Europese kant gegaan naar Eminönu, daar zijn we naar een Moskee gegaan, we moesten wel ons haar bedekken. Na de Moskee zijn we in de buurt van de Blauw Moskee en Haghia Sophia gelopen. Avonds toen we thuis waren moesten we onze koffers pakken want de volgende dag zouden we misschien verhuizen. Later op de avond heb ik eindelijk een beetje goed kunnen skypen met mijn ouders.

Maandag 16jan Vandaag hebben we thuis gewerkt en de hele dag gewacht tot dat we konden verhuizen, maar de kwamen maar niet. Het heeft de hele dag gesneeuwd dus avonds hebben we door de sneeuw gelopen omdat ik dat zo graag wou:D

Dinsdag 17jan Ochtend kwamen de verhuizers, dus konden we eindelijk naar ons nieuwe research assistant huis verhuizen! Hele dag hebben we uitgepakt en schoongemaakt. Avonds heeft Amy een poppen voostelling gegeven met vinger poppen, was erg grappig! Later kwamen Aylin en Ersin langs maar ze hadden geen goed nieuws. De mensen die ook in gebouw wonen willen geen buitenlanders in hun gebouw hebben en al helemaal geen 3 meiden want ze denken dat we constant met elke jonge die langs komt seks hebben!! (echt het is te gek voor woorden!) Ze zitten elke keer te kijken uit het raam als we het huis in willen om ons te controleren. Ze beweerden zelfs dat we gisteren hier in dit huis met jongens waren (we woonde er toen zelfs nog niet!)!
Maar we gaan afwachten hoe het verder gaat, als ze verder niet gaan zeuren, hoeven we ook niet te verhuizen!

Woensdag 18jan Ben ik thuis aan het werkt gegaan omdat ik nog steeds van de val van 10 dagen pijn aan mijn voet heb:( Cristina en Amy zijn aan het wandelen gegaan in Istanbul en natuurlijk verdwaald :) in de namiddag begon het weer even te sneeuwen:D

Donderdag 19jan Zijn we aan het werk gegaan in Rumeli Hisari (Europese kant) in het kasteel, het was daar erg gevaarlijk van overal was sneeuw en ijs, dus erg voorzichtig naar boven gelopen, vandaag hebben we ook weer dolfijnen gezien. Vandaag hebben we erg veel mooie foto’s van het sneeuw gemaakt, was alleen wel erg koud!

Vrijdag 20jan Zijn we aan het werk gegaan in Rumeli K (Europese kant), omdat het erg koud was gingen we in teams werken dus ik en Aylin samen en Cristina en Amy. We zaten in de auto maar we mochten ook binnen in het restaurant zitten en we kregen ook steeds thee van hun. We hebben vandaag ook weer dolfijnen gezien. Onderweg na huis hebben we 2,5uur in de file gestaan! Avonds heeft iedereen (behalve ik) vis met Raki gegeten, later vertelde Uur dat 1feb de wet voor de visum gaat veranderen, dus dat ik snel het land uit moest om mijn visum te verlengen.

Zaterdag 21jan Hebben we eindelijk een koelkast en een kookplaat gekregen, dus nu hoeven we onze spullen niet meer buiten in de sneeuw te zetten:D. Avonds zijn Ik, Cristina, Amy, Cengiz, Uur eerst naar een cafétje (Durak) letterlijk om de hoek van ons huis gegaan, daarna met zijn allen naar Kadiköy naar een rock café, wat echt super leuk en gezellig was!

Zondag 22jan Gezellig wakker worden van de neukende katten onder ons raam. De hele dag niet veel gedaan. Hel van ’63 gekeken met Engelse ondertiteling (pas precies bij het weer!) Avonds zijn we met zijn 5en (Ik, Cristina, Amy, Cengiz, Uur) in de auto naar Tarabya (midden Europese kant) gegaan omdat Cristina daar een afspraak had met een vrouw (babysitten), daarna zijn we met zijn allen na een cafétje gegaan om Salep (warme dikke melk met suiker en kaneel) te drinken, Heerlijk!!

Maandag 23jan Eerst een lekkere koude douche nemen, letterlijk, want we hebben nog geen warm water! Toen heb ik de Nederlandse Ambassade gebeld en die zeggen dat ze het niet precies weten, maar dat ik zo snel mogelijk het land uit moet om een nieuw visum te halen. Daarna ben ik naar Taksim gegaan om met het Nederlandse Consulaat te praten maar die wilden mijn geen antwoord geven, want ze waren daar alleen voor de Turkse mensen die naar Nederland willen, en tja dat was ik dus niet!
Middags zijn Amy en Cristina gekomen en we zijn samen naar de Grand Bazaar gelopen daar heb ik een prachtige sjaal gekocht voor heel goedkoop!:)
Thuis zijn we naar Durak gegaan om op internet gegaan om het een en ander uit te zoek voor mijn visum.

Dinsdag 24jan Zijn Ik, Cristina en Amy met zijn 3en naar Kabatas (drukste punt van Bosporus) gegaan om te werken. In de middag ben ik naar de Turkse Gemeentehuis gegaan om meer informatie te krijgen over mijn visum, ze zeiden daar dat het geen zin had om naar het buitenland te gaan en dat ik een soort verblijfsvergunning aan moet vragen en dat er dan een kleine kans is dat ik kan blijven. Avonds heb ik mijn stagebegeleider in Nederland gemaild over mijn situatie, hopen dat hij misschien een idee heeft.

Woensdag 25jan Ben ik naar Aylin haar universiteit gegaan, om vanuit daar weer naar de Turkse Gemeentehuis gegaan, om toch weer te vragen over mijn visum, maar dit keer zeiden ze dat het ook geen zin had om een soort van verblijfsvergunning aan te vragen wat ik kon pas op afspraak komen in maart (beetje te laat). Avonds zijn we (Ik, Cristina, Amy, Cengiz, Uur )naar Uur huis gegaan en daar gezellig gegeten en gedronken.

Donderdag 27jan Ben ik naar Aylins huis gegaan om deze keer maar eens een warme douch te nemen. Daarna heb ik weer goedkoop fruit en groente op de markt gekocht.
Middags zijn Cristina en ik naar een cafétje gegaan om op internet te gaan, voor een laatste poging om een oplossing te zoeken voor het verlengen van mijn visum, maar dat is helaas niet gelukt. Mijn stagebegeleider kon ook niks voor mijn visum regelen.

Nu zit ik in Durak om mijn stagebegeleider te mailen voor oplossingen. En het begint hier aardig te stormen dus ben benieuwd of morgen toch aan het werk gaan want we zouden morgen naar de vuurtoren in het zuiden van de Bosporus!

Ik heb dus slecht/goed nieuws, omdat de wet voor visums in Turkije is veranderd moet ik rond 16feb thuis komen en in Nederland blijven voor 3maanden, dus het idee is dat ik in de zomervakantie mijn stage ga afmaken in Turkije of dat ik vlug een nieuwe stage ga zoek voor in Nederland. Het is allemaal nog niet zeker, dus de komende weken moet ik uitzoeken wat mijn opties zijn.

Ook leuk om te vertellen is dat we nog steeds geen warm water en internet hebben, kookplaat nog steeds geïnstalleerd moet worden.
En elke nacht hebben we een serenade van neukende katten gevolgd door het geblaf van honden!!

ohhja Turkije is echt goed voor je, grote stad dus je loopt veel, alcohol is duur dus je koopt het (bijna) niet, groente & fruit is goedkoop dus dat eet je, met andere woorden ik ben al meer dan 6 kilo afgevallen!!

Güle Güle!!

  • 26 Januari 2012 - 22:14

    Tea:

    Hee Selina, wat een megalang verhaal! Superlief dat je ook direct aan ons kleine meisje en haar opa en oma denkt! Fijn om te horen dat je het nog steeds goed naar je zin hebt. Wat betreft je visum, tsja, het kan ook fijn zijn om even lekker naar huis te gaan, maar levert je natuurlijk wel wat vertraging op. Wel vervelend dat je het niet eerder wist, dan had je daar rekening mee kunnen houden! Moet je echt 3 maanden het land uit? Niet even in en uit zoals bij veel landen het geval is? Ben benieuwd hoe het gaat lopen! Groetjes, ook van Theodoor & Lian, Tea

  • 27 Januari 2012 - 12:26

    Jacco, Karin En Quew:

    WOW haha wat een verhaal weer Slientje, meer dan de helft wisten wij natuurlijk al je ma belt meteen met nieuws ;)
    wel jammer dat er een wetswijziging heeft plaats gevonden maar ergens ook leuk! kom je mooi in de zomer terug, lekker weer en dan zullen de dieren ook wel ander gedrag of gewoontes hebben
    we houden je site in de gaten en we spreken wel weer
    goed naar de katten kijken miss leer je er wat van hahaha :P

    liefs ons

  • 06 Februari 2012 - 17:16

    Jeannette:

    hey Selina

    jullie hebben daar sneeuw en wij bijna het wad dicht . erg mooi om te zien al die grote ijsplaten zo ver je kunt kijken.Ook begint het al te kruien en zelfs al bij de glooing op te gaan, en ontstaan er prachtige bergen ijs . ook zijn we in hollum op het strand geweest daar was zoveel ijs dat je geen rollende golven hoorde , het was er erg stil .
    op de hon lag een zeehond heerlijk in het zonnetje op zoon mooie grote ijsschots uit te rusten .
    erg bijzonder om te zien .

    maar je hebt wel weer een prachtig lang verhaal .
    tja dat je de 17de naar huis moet , ach kun je straks in de zomer ook eens even kijken wat de dolfijnen dan doen . Mischien hebben ze jongen en dat is ook weer erg mooi om te zien en te Fotograferen
    oja over die sjaal moete we het maar eens hebben, mischien kan ik de volgende keer er een balkje in fotoshoppe zodat ik wat details weg kan laten.

    zoals je al leest is hier ook erg veel te beleven, we maken wel foto"s zodat je niets hoeft te missen .

    veel plezier en tot de 17e
    groetjes van ons

  • 06 Februari 2012 - 22:37

    Ma:

    Maandag 6 februari

    Hej Slien,geweldig goed dat je zo bent afgevallen! :-)
    Oh ja ,die eigengebreide sjaal is best lekker warm,gebruik hem geregeld!! Ik ben alweer met nieuwe bezig,erg leuke,Baukje heeft er al eentje. :-))

    Zondag 29 jan SNEEUW en dus heeft Daan een sneeuwpop voor mij gemaakt.:-)De volgende is voor jou!
    Vrijdag 3feb hadden we 'smorgens vanaf 06.00 sneeuw-weeralarm-code oranje.
    Middags hebben we dan ook 5 voerplekken gemaakt,dat was geen dag te vroeg,naar nu blijkt.
    Met 'snachts bijna -10gr waren er in één nacht alweer wakken dichtgevroren.Daan en Baukje hebben we even met een hakbijl/bezem losgelaten en dat werkte.:-)

    Het wad ligt al vol IJS.
    Vanaf vorige week vaart de watertaxi en de reddingboot niet meer!!! :-(
    Vanaf morgen hebben we een aangepaste bootdienstregeling,we laten ons verrassen. ;-)

    De Rayonhoofden zijn gisteravond bij elkaar geweest,vanmorgen persconferentie:zuidwest friesland is nog te slecht o.a.Slotermeer,noorden oké!

    Je vis LEEFT nog,de bak was behoorlijk bevroren :-}
    We hebben veel foto's gemaakt zodat je kunt zien wat we hier allemaal uitspoken. :-)

    Veel plezier nog met je tripje naar Alanya,lekker wandelen!!!en denk om je voeten.;-)
    Lieve groetjes,skolll,xxx xxx ma en pa


  • 07 Februari 2012 - 11:56

    Jan En Thea:

    hoi Selina.
    Even een berichtje van ons.
    Op dit moment sneeuwt het licht en is het behoorlijk koud, wij volgen elke dag even het weerbericht bij jou, maar dat is ook niet altijd even lekker.
    Wat jammer dat het met het visum niet gelukt is, maar wij denken dat je het ook wel lekker vindt om naar huis te komen, als je dan in de lente of zomer terug gaat is het weer vast beter, kan je lekker in de bikini of korte broek dolfijnen tellen.
    Leuk dat je ook aan onze kleindochter denkt. wij zijn er supertrots en blij mee, het is een heel mooi popje.
    Selina nog een paar mooie dagen daar en we zien je bij thuiskomst wel

    Groetjes van ons Jan en Thea.

  • 10 Februari 2012 - 20:51

    Ma:

    vrijdag 10 februari

    Hey Slien,staat leuk de AMELANDER VLAG op een strandje in het zuiden van Turkije.:-)
    Goed bedacht om de vlag mee te nemen op je wandeltocht "the Lycian Way in Turkey"

    Wij zijn blij dat je vanmiddag veilig geland bent met die oude rammelkist!:-(

  • 13 Februari 2012 - 21:42

    Robert:

    Heeeee slien,

    Alvast een goede reis terug, misschien kom ik je vrijdag
    nog tegen en andersss laterrrr!!! ;-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 47972

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: