Zonnige zuiden & Laatste week! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Zonnige zuiden & Laatste week! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Zonnige zuiden & Laatste week!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

14 Februari 2012 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Nog een paar dagen en dan ben ik alweer thuis, wat gaat de tijd toch snel!

Het is wel een dubbel gevoel zo, van de ene kant ben ik blij dat ik weer na huis ga en dat ik mijn familie en vrienden weer zie! Maar van de andere kant heb ik hier ook vrienden gemaakt en heb ik mijn stage ook nog niet afgemaakt, dus ben eigenlijk nog niet klaar hier!

Sandra, Bedankt voor je kaartje, was erg leuk!!:)

Baukje, Bedankt voor je pakketje, ik vond het erg lief van je, en het jurkje past! En inderdaad dan kunnen we mooi shoppen wanneer ik terug kom! :)

De afgelopen week ben ik naar het zuiden van Turkije geweest om samen met mijn 2 huisgenoten een deel van de Lycian Way te lopen. Sommige dingen liepen een beetje anders dan verwacht maar we hebben het samen in ieder geval veel gezien en beleefd en erg gezellig gehad!!:)

Vrijdag 27jan Vandaag zijn we aan het werk gegaan in de Vuurtoren aan de zuid kant van de Bosporus. We hebben het jammer genoeg maar tot 2uur volgehouden want het werd veelte koud, en het sneeuwde erg veel!! ’s Avonds ben ik gezellig met Amy naar een cafétje geweest, zodat onze 2 andere huisgenoten (Cristina & Cengiz) hun privacy hebben, ze zijn namelijk sinds kort een stelletje!

Zaterdag 28jan Vandaag hebben we eerst thuis gewerkt en middags gingen we met zijn allen (Aylin, Amy, Cristina en ik) naar Kadiköy om wat te drinken met Enrico (Italiaanse jonge) omdat hij de volgende dat weer naar Italië vloog.

Zondag 29jan Hebben we een poging gedaan om naar het Top kapi paleis te gaan maar daar was het veel te druk. Dus zijn Amy en ik naar Hagia Sophia gegaan. Dit is een voormalige kathedraal en moskee, het is er groot en indrukwekkend! Het is onvoorstelbaar dat ze dit gebouw vroeger maar in 6jaar hebben gebouwd! En alles vanbinnen is met de hand geschilderd en sommige afbeeldingen waren gemaakt van kleine stukjes mozaïek. Het grappige is dat je het gevoel hebt dat je in een moskee loopt maar als je goed kijkt zie je afbeeldingen van Jezus en Maria!
Toen we thuis kwamen heb ik nog even gewerkt.

Maandag 30jan Vandaag hebben we in Aylin’s huis thuis gewerkt, we zijn bezig geweest met het uitzoeken van een Photo-id programma. Ohja het sneeuwt ook nog steeds!! ’s Avonds zijn we maar eens begonnen met het plannen van onze trip die we zaterdag gaan maken.

Dinsdag 31jan Vanmorgen hebben we de vliegtickets naar Antalya geboekt (wat een gedoe zeg, gelukkig had ik hulp van hat thuisfront!) De bedoeling is dat we gaan backpacken op deze trip, maarja Selina heeft natuurlijk alleen maar koffers bij haar, dus ben ik naar Kadiköy gegaan om een nieuwe kleine backpack te kopen (40l).
Later in de middag zijn we weer naar Aylin’s huis gegaan om verder te werken aan de photo-id

Woensdag 1feb Omdat het nog steeds sneeuw, werken we vandaag weer thuis!
En we hebben nog steeds geen internet of warm water, dus Amy en ik moesten wel naar het cafétje naast ons (durak) om op internet te gaan en natuurlijk moet je dan ook wat drinken! (0,70l biertje)

Donderdag 2feb Het is al een week aan het sneeuwen en dat is een nieuw record hier in Istanbul.
Vandaag gaan we op de boot de dolfijnen (als ze er zijn) observeren. Het was verschrikkelijk koud en natuurlijk begon het ook weer te sneeuwen en tot slot hebben we 5x vluchtig een dolfijn gezien!:( Mijn backpack die ik gekocht had, was al na 1 dag kapot dus Aylin is samen met mij even terug gegaan naar de winkel om te ruilen, jammer genoeg hadden ze geen zwarte tas meer dus heb nu een knal groene!:)

Vrijdag 3feb Vandaag zijn we in Beykoz (Aziatische kant) in een kantoor gewerkt. Het was daar gelukkig lekker warm!

Zaterdag 4feb Zijn ik & Amy & Cristina naar Antalya gevlogen, daar was het lekker warm dus konden we eindelijk in onze T-shirt lopen! Om 11uur (morgens) zaten ik en Amy al lekker aan een biertje met uitzicht over de oude stad/haven! Daarna zijn we door de oude stad/haven gelopen. Rond 5uur zijn we met een bus richting Phaselis gereden om een slaapplek te zoeken, alleen had Amy het verkeerd gelezen en was dit dorpje ook helemaal geen dorpje, maar een museum! Dus zijn we naar het volgende dorpje gelopen Tekirova, en daar hebben we het strand opgezocht. Eenmaal na meer dan 2uur lopen hebben we het strand gevonden en ons tentje op een parkeer plaats gezet. Van het slapen kwam niet veel want het was erg koud en er was een groep zigeuners die de hele nacht dansten bij een kampvuur en elke 20min kwam en ging er een auto van de parkeerplaats!

Zondag 5feb Vroeg in de ochtend waker worden en opzoek gaan na de Lycian way, dit was alleen moeilijker dan dat we dachten. We hebben het aan veel mensen gevraagd maar niemand weet het, dus hebben we maar de minibus naar Çral genomen. Daar aangekomen hebben we eerst lekker op het strand gezeten en geluncht. Na de lunch (brood en kaas)zijn we richting de plaats waar gelopen waar de Lycian way zou moeten starten, en ja hoor na lang zoeken hebben we hem eindelijk gevonden! Het was een kleine steile berg pad.
Onderweg na de Lycian way volgde een straat hond ons (er klein en dik), we dachten dat hij ons niet op de berg pad zou volgen maar dat deed hij wel! Na een uurtje lopen kwamen we op een prachtig afgelegen zwart strand aan, waar niemand was. We hebben eerst vlug de tent opgezet en hout gezocht voor dat het donker word! Toen het donker was hebben we een kampvuur gemaakt en gezellig gegeten (brood met kaas), onze straat hond (genaamd Simba) hebben we ook maar wat eten gemaakt!

Maandag 6feb Zijn we erg vroeg opgestaan om de zonsopgang te zien! Was echt prachtig om te zien! En wat een stilte om ons heen (even wat anders dan Istanbul)! Na het ontbijt (brood en kaas) zijn we terug gelopen naar Çral en hoopten dat Simba daar zou blijven, maar hij bleef ons volgen tot Olympos (ongeveer 30min lopen). In Olympos hebben we een hostel gevonden waar we gratis mochten blijven slapen, de kamer was in een soort van tuinhuisje (erg gezellig). Daarna zijn we door de ruïnes van Olympos gelopen en toen hebben we een 2de poging gedaan om Simba terug te brengen naar Çral Tussen Olypmos en Çral is een groot strand en een klein sterk riviertje waar we door heen moesten lopen. In het dorpje aan gekomen, heeft Simba ons begrepen en bleef hij achter toe we terug naar Olympos liepen.
We wilden Simba graag meenemen maar hij kon toch niet mee naar Istanbul dus het was beter zo!:( Terug in Olypmos hebben we gezellig in een klein restaurantje gegeten en daarna naar onze klein huisje gegaan ondertussen was het gaan stormen!

Dinsdag 7feb hebben we een beetje uitgeslapen want het regende nog steeds erg buiten. Lat in de ochtend hebben we onze spullen gepakt en hebben we geprobeerd om een stukje richting Demre te lopen maar het begon al snel te hagelen en te regen dat we maar hebben we lift tot aan de snelweg! Op de snelweg zijn we verder gelift met een jongen naar Demre, hij reed in een oude auto (die hebben ze daar allemaal, waar wij shows voor hebben in Nederland daar rijden hun nog in!). Onderweg hadden we bijna een ongeluk, we draaide 2x in het rond, maar de jongen wist gelukkig hoe we op de weg konden blijven!!
In Demre aangekomen zijn we naar een restaurant gegaan om te lunchen, daar kwamen we er achter dat er geen hotels of hostels in Demre waren dus hadden we een klein probleempje! Maar de mannen van het restaurant zeiden dat we wel boven het restaurant mochten slapen, dus dat was mooi opgelost! Ze gaven ons de hele tijd gratis thee en bier en ze hadden ook een dinner voor ons gemaakt! Ze waren erg aardig maar konden bijna geen Engels en wij geen Turks, maar ze leerden ons een beetje Turks dus we hadden erg veel lol! Amy had ze geleerd hoe je baseball moet spelen, dus speelden we met 3 meiden en 5 mannen baseball met een stok en aluminium folie! Was erg grappig!

Woensdag 8feb Zijn we erg vroeg vertrokken naar Myra (tombes in de bergen), was erg indrukwekkend om te zien! Na Myra zijn er weer naar de kust van Demre gelopen om een volgende poging te wagen om de Lycian way te lopen. Onderweg stopt te er een man die ons in de auto naar de begin van de Lycian heeft gebracht, natuurlijk moesten we met hem even een thee drinken (Turks gewoonte). In de middag zijn we begonnen aan de Lycian way, de bedoeling was dat we ongeveer 20km zouden moeten lopen). Ik kan het bijna niet beschrijven hoe mooi deze weg was, het voelde echt goed om hier te lopen, de omgeving was echt mediterraan!! Onderweg kwamen we op een klein strand je en ik wou al dagen zwemmen dus trok mijn kleding uit (natuurlijk niet alles!) en zou er in gaan, maar helaas was de stroming te sterk dus kon het niet! Dus hebben we daar maar geluncht en heb ik met mijn voetjes maar in het water gestaan!:)Daarna hebben we onze weg vervolgd richting Üçaz.
De weg was alleen langer dan dat we dachten, het begon ook al te schemeren en we waren nog steeds niet in het dorpje! Toen het donker was en we zochten naar de kleine rood-witte markeringen, die we niet meer konden vinden! Hoorde in de verte honden blaffen en een huisje dus begon ik maar heel hard MERHABA te schreeuwen en dat hielp, op een geven moment kwamen er 2 mannen (jagers) met een geweer en een hond aan! Zij hebben ons de weg gewezen naar het dorpje. Daar eenmaal aangekomen helemaal kapot, zijn we naar het eerst de beste pension gelopen en gelukkig hadden ze nog een kamer!! We zijn vlug even naar de supermarkt gegaan om eten te halen, daar nodigde een jonge ons uit om op zijn boot een koffie te drinken dus dat hebben we gedaan! Later zijn we terug na de pension gegaan en lekker vroeg op bed gegaan!

Donderdag 9feb Vroeg opgestaan, omdat ik vandaag terug moet naar Antalya. Omdat de snelweg waar de minibussen naar Ka en Antalya gaan 20km ver is, hebben we geprobeerd om een lift uit het dropje te krijgen maar iedereen wou erg veel geld hebben! Dus zijn we het eerste stuk maar gaan lopen tot dat een auto met een familie erin stopte en die wou ons gratis naar Ka brengen! In Ka ben ik meteen op de minibus gestapt naar Antalya die 4uur duurde! Dus daar heb ik afscheid van Amy & Cristina genomen. Rond 5uur was ik in Antalya en in de oude stads gedeelte heb ik (dankzij lonely planet) een leuk klein pensionnetje gevonden 100m van de seaside! Ik heb aan de seaside een biertje gedronken en daarna in een restaurant wat gegeten daar kwam ik in gesprek met een piloot van Corendon, was erg gezellig!

Vrijdag 10feb Vroeg uit de veren, lekker ontbijten (buffet)! En daarna spullen pakken en op naar het vliegveld! Jammer genoeg was ik een beetje te vroeg op het vliegveld en mijn vlucht had vertraging dus 3 á 4uur wachten, maar gelukkig zaten er 2 voetbalploegen (leuke jongens) ook te wachten dus dat maakte het iets makkelijker!:)
Eenmaal in het vliegtuig kwam ik er achter dat dit vliegtuig ook niet meer de jongste was! Oude stoelen, geen tv schermen en ja het zag er allemaal wat oud uit! Ik was erg blij dat we waren geland in Istanbul, wat ook niet allemaal even goed ging! Thuis aangekomen heb ik eerst al mijn spullen in de wasmachine gedaan en gedoucht (nog steeds koud water!). We hebben eindelijk wel internet! Aylin belde met avonds nog op dat de volgende dag er een nieuwe jonge uit USA kwam!

Zaterdag 11feb Lekker uitslapen en wachten op Amy, die een dag later met het vliegtuig kwam. Toen zij er eenmaal was ben ik naar de Grand Bazaar gegaan om inkopen voor de familie en vrienden te doen! Hier kan ik natuurlijk niet zo veel over vertellen. Wat ik wel kan zeggen is dat de mensen heel aardig daar zijn en goede deals maken onderen een kopje thee!

Zondag 12feb Had ik in de ochtend zoon dorst maar ja je kunt hier niet uit de kraan drinken dus most ik in mijn pyjama na de winkel lopen om water te halen:( Middags ben ik & Amy & Torry naar de Blauwe Moskee gegaan. Voordat we naar binnen gaan moesten we de schoenen uitdoen en alle vrouwen hun haar bedekken (was een grappig gezicht, elkaar met een hoofddoek zien). Deze moskee was ook erg indrukwekkend en groot. Net als in Hagia Sophia is alles met de hand geschilderd en bestonden de muren uit kleine hand geschilderde tegeltjes. Op de weg na huis heb ik nog even de laatste cadeautjes voor thuis gekocht, maar wat dat is ga ik natuurlijk niet vertellen!:)

Maandag 13feb Vandaag hebben we gewerkt in Garipce, dit observatiepunt is op een klif! Hier zijn ook altijd lieve straathonden, 1tje (een soort Pitbull, ik heb gaar Golden genoemd, omdat ze gouden ogen heeft) wou vandaag niet van mijn zijde wijken, en ze kwam elke keer zo dicht bij mijn hoofd en keek me recht in mijn ogen aan, ik was in 1 klap verliefd op deze hond, maar jammer genoeg kan ik haar niet meenemen naar Nederland!! We zijn vandaag maar even in het veld geweest omdat er een hele laag mist over de Bosporus hing.

Dinsdag 14feb Vandaag is het Valentijnsdag en ik heb een kaartje gekregen van Baukje en Daniel! :) Vandaag werken we thuis, omdat het erg regent.

Tot over ongeveer 3dagen!

Güle güle!

  • 14 Februari 2012 - 20:04

    Sandra Oud:

    Ik wens je een goede terugreis. Tot snel xxx

  • 15 Februari 2012 - 12:16

    Tea:

    Hoi Selina, alvast een goede reis terug! Wij komen binnenkort wel keertje op Ameland met z'n 3tjes, dus dan spreken we elkaar vast wel even (bij oma?). Liefs Tea

  • 16 Februari 2012 - 16:55

    Jeannette:

    hey Selina

    nog op de valreep .
    goede vliegreis morgen.
    en wat weer een prachtig verhaal heb je geschreven.
    tjonge als ik het zo lees heb je tijd te weinig .
    niet alleen de mensen maar ook de hondjes zijn aardig las ik in je verhaal .
    hoop dat je een leuke vliereis terug hebt en we zien je wel weer .

    groetjes van ons
    pieter en jeannette

  • 16 Februari 2012 - 17:46

    Ma:

    Donderdag 16 februari

    Hej Slien,weer lekker veel beleefd en gezien :-)
    Hierover zal je straks thuis vast wel uren kunnen vertellen aan hand van de vele foto's die je gemaakt hebt :-)

    Blij dat we je over 24 uurtjes weer in onze armen kunnen sluiten :-) :-)

    Misschien wil je ook nog wel een nieuwe COL als je die van Baukje ziet!!
    Heb al WOL :-)

    Onze laatste rustige avond is aangebroken ;-) ;-)Straks nog één keertje met Istanbul bellen en dan kan dat nummer tot Juni :-( in de kast blijven :-)
    Alweer zin in steur-bruine bonen met spek-aardappelen-boerekool met worst-yoghurt ect.....?!

    Lieve groetjes en een goede reis,tot morgen,skolll ma&pa xxx xxx ;-)

  • 17 Februari 2012 - 13:13

    Baukje:

    Nog even aftellen. Nog 1 uurtje en dan... Nederlandse grond onder je voeten! Tot straks!

  • 13 Oktober 2012 - 13:38

    Myrthe Jansen:

    Hallo/Meraba Slien,

    Ik maak een profielwerkstuk over de intelligentie van dolfijnen en welk effect dat op de mens heeft.Ik heb net een deel van je reisverslag gelezen in de hoop te weten te komen welke dolfijnen ik heb gezien op de Bosporus.Afgelopen juni ben in met de klas als kunstreis naar Istanbul geweest en daar heb ik dolfijnen gezien maar ik weet niet welke soort. Jij schrijft dat er drie soorten zijn, ik denk niet dat het de tuimelaar was. Het leek mij dat de dolfijnen die ik zag veel kleiner waren, maar ik heb ze niet heel goed kunnen zien omdat ze in ver weg waren. We voeren van kaap de gouden hoorn richting de zwarte zee. (ik weet de plaatsnamen niet meer). Het laatste deel zijn we met de bus gegaan.
    Heb jij enig idee of het dan een bruinvis of een gewone dolfijn was?
    Het zou leuk zijn als je me wat tips kan sturen, als ja daar tijd en zin voor hebt.

    Ik hoop dat je me wil helpen. Verder wens ik je nog een hele fijne dag.

    Groetjes, Myrthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 47973

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: