Gökçeada & Izmir en Werken! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu Gökçeada & Izmir en Werken! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Selina Brouwer - WaarBenJij.nu

Gökçeada & Izmir en Werken!

Door: Selina Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Selina

30 December 2011 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Fijne kerstdagen en alvast gelukkig & gezond & voorspoedig Nieuwjaar gewenst!

Zo dat gaat snel het jaar is al bijna om! Dit jaar heb ik veel gedaan, werken in de Primera & De Klok, en weer begonnen met nieuwe/oude opleiding en dan en ondertussen vlug een stage zoeken.
Had nooit gedacht dat in Oud & Nieuw zou vieren in Istanbul, maar toch wel en ik ben er erg blij mee!

Bedank voor de reactie! En hier zijn de antwoorden op de vragen die jullie vroegen: Ik ben over 107 terug in Nederland. Ik ben druk Turks aan het leren maar het is een erg moeilijke taal! Ik ga binnenkort weer na de Grote Bazaar toe om te shoppen :)

Ik heb de afgelopen weken weer erg veel gedaan (dus word weer een lang verhaal)!

Maandag 12dec mijn eerst dag alleen en ik vind het maar niks, het is zo stil om me heen! Ik ben de hele dag bezig geweest voor stage.

Dinsdag 13dec zijn we met zijn 2tje (ik & Aylin) aan het werk gegaan in het kasteel Rumeli Hisari, hier was ik al eerder geweest (we doen elke maand dezelfde observatie punten). Omdat we maar met zijn 2tje waren hadden we het erg druk met het noteren van de schepen maar ook de Theodoliet & Laptop gebruiken, we hadden amper tijd om na de wc te gaan of te eten! Avond zijn we uit eten geweest in een typisch turk restaurant, het eten was heerlijk!

Woensdag 14dec hebben we besloten om thuis te gaan werken, dus alle data invoeren van de laatste tijd. Daarna heb ik een paar interessante boeken over marine biologie gelezen van Aylin.

Donderdag 15dec vandaag zijn Aylin en ik (weer met zijn 2tje) naar Rumeli K, op deze plek was ik nog niet eerder geweest. Het ligt aan de noord Europese kant. In dit gebied was er soms erg veel waterverkeer dus weer hard werken, en toen zagen we Dolfijnen, dus nog meer noteren en typen, toen kwamen we echt handen te kort! Er waren Bruinvissen en Tuimelaar dolfijnen, Ik heb ze alleen niet echt gezien omdat ik alles moest noteren en typen had ik geen tijd om te kijken. Maar als er straks nieuwe research assistent komen kunnen we beurten en zie ik ze ook! We zaten bij een restaurant en die mensen waren erg aardig, ze brachten ons thee en we mochten achter af ook wel gratis eten bestellen!

Vrijdag 16dec vandaag hebben we weer thuis gewerkt.

Zaterdag 17dec weer home alone, maar dit keer 2 dagen. Aylin en Ersin zijn een romantisch weekendje weg. Ik heb de hele dag boeken en wetenschappelijke papieren gelezen (erg interessant). Ik zou avonds opstap in Taksim maar ik had niemand om te gaan (jammer genoeg geen Ameland, waar je gewoon alleen opstap kan!). Dus dan maar een filmpje kijken met een glas rode wijn!

Zondag 18dec lekker een ontbijtje voor mezelf gemaakt. Daarna weer wat lezen en wachten tot dat Aylin weer thuis is. Onder tussen wat muziek downloaden (o.a. Nederlands cabaret).

Maandag 19dec samen met Alyin naar haar Universiteit, haar universiteit ligt bij de Grand Bazaar en de Blauwe Moskee. Ik ben daar bezig geweest voor stage, Video´s bekijken van dolfijnen en bedenken wat ze doen en hoe ze zwemmen. We konden daar mooi door werken want we hadden geen internet dus geen afleiding!

Dinsdag 20dec Vandaag was het erg slecht weer (regen)maar we gingen toch het veld in richting het noorden naar Garipce. Hier was ik ook al eerder geweest maar deze plek is er mooi, want het is er lekker rustig om je hoofd even geen getoeter van auto’s! Gelukkig hadden we een klein tentje bij ons waar we in konden zitten. Ondanks de regen en de kou was het een mooie dag voor dolfijnen we hebben alle 3 soorten gezien: de Gewone & Tuimelaar dolfijnen en de bruinvis gezien (nouja zij hebben ze gezien en ik zat weer achter de laptop!) Toen we weg gingen stopte het met regen, erg leuk! Toen we thuis kwamen zaten we onder de modder, erg nat en koud! Dus buiten de deur moesten we bijna alles al uit doen!

Woensdag 21dec vandaag gaan we met een schoolgenoot van Aylin naar het eiland Gökçeada, dit eiland ligt aan de westkust en is het grootste eiland van Turkije. We zijn om 11uur vertrokken uit Istanbul en waren er pas om half 8 ‘avonds op de pier van Gökçeada, en toen was de accu van de auto leeg dus moesten we wachten op een Turkse ANWB (denk aan oude bijna kapotte auto met 2 oude mannen, die het voor een zak centje doen). Daar waren we uitgenodigd om samen te eten met visser vrienden van Aylin. Was erg gezellig al verstond ik er jammer genoeg niks van (moet toch echt maar Turks leren)! Ik heb daar een typisch Turks drankje gehad: Raki mengen met water, het lijkt er op Pernod met water. We sliepen in een kleine kamer met geen verwarming en maar 1 bed dus erg gezellig met Aylin!

Donderdag 22dec storm op het eiland, boten gaan niet dus vast op het eiland! Dus het beste er maar van maken, al vind ik het niet erg :)! We hebben de hele dag binnen gezeten en gestudeerd zonder verwarming dus met muts op en handschoenen aan!

Vrijdag 23dec we zouden vandaag naar Izmir gaan maar de boten gaan nog steeds niet. Dus zijn we in de auto een stukje van het eiland gaan bekijken. We zijn na het strand geweest, leek wel wat op Ameland zo met de wind en de ruwe zee! De wind was zo sterk dat je amper kon recht kon lopen! Naar een kerkje in een mooi oud dorpje daar heb ik natuurlijk een paar kaarsjes aangestoken! En avonds waren we weer uitgenodigd om samen te eten en te drinken met visser vrienden van Aylin.

Zaterdag 24dec (kerstavond) vandaag hopen we dat de veerboten weer gaan, zodat we naar de moeder en broer van Aylin in Izmir kunnen gaan. Eerst heb ik een poging gewaagd om mijn haar te wassen maar het water was steenkoud, maar het is gelukt! Daarna lekker uitgebreid ontbeten. Toen hoorde we ook dat de boot om half 5 in de namiddag ging, dus hebben we onze spullen gepakt. We hebben we nog wat rond gereden over het eiland, zodat ik toch wat heb gezien van het eiland. We woeien bijna van het strand af, zo erg was de wind! Om half5 hebben we de boot genomen en daarna de nachtbus naar Izmir waar we rond half 2 nacht aankwamen. Konden we eindelijk slapen in een warm huis en bed! :)

Zondag 25dec (1ste kerstdag) Zijn we (Ik & Aylin haar moeder en haar broer) vertrokken naar Salihli (1 uurtje rijden) naar een Wellness-hotel om ons lekker te laten verwennen. We hebben daar de hele middag lekker gezwommen in hete mineraal baden en in de sauna & Turks badhuis geweest! Avons hadden we een groot buffet met veel lekker eten :). Daar kon ik ook eindelijk mooi skypen met het thuisfront!

Maandag 26dec (2de kerstdag) Wakker worden in een te hete kamer (27graden, kregen hem niet omlaag:()Lekker ontbijten in het hotel. Daarna zijn we weer de hete baden in gegaan, daar is 1 heet bad die voor de helft buiten is, dus je bent lekker aan het relaxen met een prachtig uitzicht :).
We gaan met het vliegtuig terug want dat was goedkopen en sneller dan de nachtbus. Avonds zijn we naar het vliegveld gegaan, ingecheckt en een biertje gedronken! Daarna in het vliegtuig van Izmir naar Istanbul gevlogen, het was maar 40minuten (stijgen en landen). Eenmaal aangekomen in Istanbul heb ik het thuisfront even laten weten dat ik goed geland was.

Dinsdag 27dec Weer vroeg uit bed om weer aan het werk te gaan (zou bijna denken dat ik op vakantie was i.p.v. stage :)) We met zijn 2tjes gingen naar Tarabya bij de Franse ambassade. Op deze plek was ik nog niet eerder geweest. Het ligt aan de Europese kant. In dit gebied was er weinig waterverkeer, maar het was verschrikkelijk koud, dus we zijn maar 4uurtjes beleven. We hebben ook dolfijnen gezien dus dat maakte de dag weer goed. Maar vanavond komt de nieuwe research assistent, dus kunnen we het werk wat verdelen! Over de terug reis na huis hebben we bijna 4uur gedaan i.p.v. 2uur. Om warm te worden hebben we koffie gedronken bij de Starbucks!!
Toen ik thuis aan kwam was er allemaal post voor mij gekomen :) daar was ik erg blij mee! Bedank Papa & Mama, Daniel & Baukje, Oma Brouwer, Marissa & Marco, Sandra, Miranda, Annet en Ome Jan & Tante Thea, Siprian & Marieke en kinderen, Theodoor & Tea!
Om 1uur nachts was het Spaanse meisje Cristina aangekomen, ze kwam er aardig over dus daar ben ik blij mee.

Woensdag 28dec vandaag gaan we (nu met zijn 3en) weer na de vuurtoren 1 van de mooiste plekjes waar we observeren. Het ligt aan de zuid Europese kant van de Bosporus waar we ook vaak dolfijnen zien. Gelukkig waren we met zijn 3en want we hebben de hele dag dolfijnen gespot! Om iets voor 5uur begon de vuurtoren weer te draaien met het felle licht dus moesten we gauw weg.

Donderdag 29dec vandaag gaan we na de drukste plek van de Bosporus die ik ook het minst leuk vind, want er is erg veel waterverkeer (bijna geen tijd om adem te halen) en kleine kans op Dolfijnen (dachten we). We hebben besloten na 2uur te stoppen met de theodoliet en laptop en de theodoliet alleen maar te gebruiken als er dolfijnen zijn. Uurtje later zat ik even door de theodoliet te kijken na een schip en opeens waren er allemaal dolfijnen aan het bow-riding bij dat schip, alleen Aylin dacht dat ik een grapje maakt dus ze bleef rustig zitten, maar nadat ik hysterisch schreeuwde naar haar dat ik ze echt zag geloofde ze me pas :)!
Op de veerboot onderweg na huis heb ik ook weer dolfijnen gespot dus ik was erg blij vandaag!
Thuis lekker 3 gangen diner gemaakt met Aylin en Cristina. Daarna zijn Ik, Aylin, Ersin en Cristina in Erenköy naar de kust gegaan en gezellig daar wat gedronken.

Vandaag gaan we met de boot naar de Prinseneilanden toen, om een vriendin van Alyin te helpen met een onderzoek.
De planning is dat we met Oud & Nieuw op een boot de Bosporus gaan (als het weer het toelaat)!

Tot volgend jaar!
Selamlar!!

  • 31 December 2011 - 00:45

    Ma:

    30 december 2011

    He' Slien, dit heet stage of ben je soms op vakantie ?? :-)
    Wat weer een mooi verhaal en wat heb je weer veel beleefd en veel dolfijnen gezien!!!
    Alleen jammer dat het af en toe erg koud is :-(

    Ik heb vandaag al oliebollen/appelflappen gebakken,kan ik morgen misschien wat leuks doen!
    De Buddies!?! :-P

    Een hele gezellige oudejaarsavond en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst voor jou en iedereen daar!!
    Skolllll ;-) xxx xxx

    Lieve groetjes,Ma&Pa

  • 31 December 2011 - 10:12

    Sandra Oud:

    Hey Selina,

    Wat een mooie verhalen en wat beleef jij veel zeg. Ben blij dat je het er naar je zin hebt. Veel plezier nog en werkse. Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling en veel dolfijnplezier voor het nieuwe jaar!

    Groetjes Sandra

  • 06 Januari 2012 - 14:35

    Jan En Thea:

    Hallo Selina,
    Even een klein berichtje van ons.
    Net je verhaal gelezen wat doe je veel en wat zie je veel van Turkije.
    Je kan straks wel reisleider voor vrienden en familie worden (jij gratis mee natuurlijk )
    Wij hopen dat je ook een goede jaarwisseling daar had en een goede start van het nieuwe jaar.
    ook leuk dat je een nieuwe collega hebt, is altijd leuk als het een beetje klikt met elkaar.
    Selina werk ze en nog veel plezier daar.
    Groetjes van ons, Jan en Thea.

  • 10 Januari 2012 - 21:17

    Jeannette:

    hey Selina

    zo kunnen we van dag tot dag je bezigheiden volgen net als de rest van je lezers , ook wij vinden het een mooi en lang verhaal .
    fijn dat je zoveel van het land ziet ondanks de uren in de bus .
    wij maar moppere als de boot vertraging heeft ?
    ik hoop dat je mijn mail nu wel ontvangen hebt .
    fijn voor je dat je leuke collegas hebt en veel dolfijne soorten ziet ,
    vooral dat bow-riding spreekt mij aan .
    niet dat je het zo druk hebt maar dan vliegt de tijd ook weer zo voorbij .

    werk ze , maar geniet er ook van.

    groetjes van ons

  • 14 Januari 2012 - 15:18

    Robert:

    He slien goed bezig!

    Stage in het buitenland is een groot feest of niet
    dan hahaha. Ik weet er alles van....
    Natuurlijk moet je ook je stage goed doen, maar dat loopt
    wel los. O ja als je terug bent moet mijn
    foto's ook nog effe zien van China en Thailand.
    Veel plezier nog en bedankt voor je kaartje!
    Robert

  • 26 Januari 2012 - 19:21

    Marleen V.d. Meij:

    Heey Selina!!

    Nog een Gelukkig Nieuwjaar! (Beetje erg laat)

    Erg mooi om al je verhalen te lezen en de foto's te bekijken!
    Wat is Turkije eigenlijk een mooi land!

    Ook grappig om dan op de foto's je 'I love Ameland' trui te zien :P

    Veel plezier in Turkije! En een tip: geniet ervan, voor je het weet is het voorbij!

    Liefs,

    Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selina

In het prachtige overvolle Istanbul observeren van Dolfijnen in de Bosporus!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 852
Totaal aantal bezoekers 47975

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Stage: Dolfijntjes kijken in de Bosporus, Istanbul

02 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Stage:Harbour Porpoise,Pembrokeshire National Park

20 November 2011 - 16 Februari 2012

Stage: Onderzoek naar Dolfijnen in de Bosporus

26 Augustus 2007 - 28 Januari 2008

Stage in Dorint Winterberg

Landen bezocht: